Havenwerkers RST Terminal staken, chauffeurs in de rij op de terminal

Havenwerkers RST Terminal staken, chauffeurs in de rij op de terminal [+foto]
23-01-2019 15:37 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

ROTTERDAM - Vandaag, woensdag 23 januari, vanaf 12.30 uur heeft de dagploeg bij Rotterdam Short Sea Terminals (RST), de grootste op- en overslagterminal voor short sea schepen in Europa, het werk voor vier uur neergelegd. De havenwerkers eisen een cao met onder andere een goede loonsverhoging, een ouderenregeling waar RST substantieel aan meebetaald en afspraken over de verbetering van de veiligheid. "Als RST zich zo star blijft opstellen, dan volgen er nog meer werkonderbrekingen", zegt Cees Bos van FNV Havens.

Chauffeurs melden woensdagmiddag dat ze niet geholpen worden door het stakende personeel en ze gewoon op de terminal worden laten staan.

Maandagmiddag om 12.00 uur verliep het ultimatum dat FNV Havens aan RST stelde. De onderhandelingen over een nieuwe cao startten in oktober 2018. Bos: "RST heeft in een eindbod een veel te laag loonbod gedaan. Het wil ook geen extra afspraken maken ter verbetering van de veiligheid en het wil niet meebetalen aan een goede ouderenregeling. Dit zijn belangrijke zaken voor de havenwerkers en daar willen ze voor strijden."

Meer loon, een goede seniorenregeling en meer veiligheid

FNV eist namens de werknemers een cao met een looptijd van twee jaar vanaf 1 januari 2018. De werknemers willen onder meer per 1 januari 2018 een loonsverhoging van 80 euro per maand bovenop de automatische prijscompensatie (APC) en per 1 januari 2019 een loonsverhoging van 3,5% bovenop de APC. Bovendien willen ze extra afspraken over tijdelijke contracten en een ontslagvergoeding ter versteviging van de werkgelegenheidsgarantie.

De cao geldt voor ongeveer 250 werknemers.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden