Clicky


UTURN koppelt slim opdrachtgevers en vervoerders

UTURN koppelt slim opdrachtgevers en vervoerders
21-01-2019 09:40 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

[gesponsord artikel]

ROTTERDAM - Van de vrachtwagens rijdt gemiddeld dertig procent leeg rond. UTURN koppelt op een slimme wijze transportcapaciteit aan te vervoeren goederen. Dus minder lege kilometers. “UTURN is een faciliterend transportplatform dat zich kan onderscheiden van andere platforms, doordat het rechtstreeks opdrachtgevers en vervoerders verbindt”, vertelt general manager Daan Meboer van UTURN, aan de Rotterdamse Marconistraat 16.

“De verlader biedt een rit aan en verschillende vervoerders kunnen reageren. Onze kracht is dat grote opdrachtgevers nu de ritten kunnen geven aan zowel kleine als grote vervoerders. Die bijvoorbeeld een gat in de planning hebben of ergens leegstaan. We hebben inmiddels meer dan 350 vervoerders aangesloten en groeien nog snel, dus vinden we altijd de beste match”, legt Meboer uit.

“Wij zijn nu gefocust op het havengebied van Rotterdam. Terwijl we ook al werken in de havens van Amsterdam en Antwerpen. En met name gericht op box containers en FTL-ladingen. Er is een groei van gemiddeld twintig procent maand over maand met inmiddels de duizendste match. Uiteraard willen we verder groeien.”

“Opdrachtgevers die transport inkopen hebben meestal een huisvervoerder. Tijdens pieken, zoals met Kerstmis, gaan ze rondbellen op zoek naar vervoerders. Dat is tijdrovend. Een vervoerder vinden kan nu makkelijker via het platform met een druk op de knop, waardoor capaciteit vinden een stuk makkelijker en efficiënter wordt,”

“In 2017 zijn wij als startup UTURN begonnen. Met een pilot van een jaar met Unilever. Wij merkten dat het concept en product werkt en hebben gekozen voor het vervoer van box containers. In januari startte dat met 15 en nu zijn dat er al 320 per maand.” We hebben ook gekeken naar andere platforms. Zagen wat er beter kan en signaleerden onder meer het chauffeurstekort.”

“Op UTURN zet de verlader een rit waarvoor hij een vervoerder zoekt. De vervoerder zet er zijn prijs bij en de verlader kiest de passende vervoerder. Tussen het accepteren van een transport en de betaling krijgen zitten drie knoppen . Door dit hele proces te automatiseren ontzorgen we verlader en vervoerder, daarmee onderscheiden wij ons van andere platforms die zich vaak maar op een van de twee richten.

UTURN is via de H&S-group ontstaan. En wordt vandaag de dag geleid, naast de general manager Daan Meboer, door commercieel manager Wouter Rosdorf en operations-manager Niels Oosten.

Meboer: “De vervoerder kan zich nu gratis aansluiten en starten. Dat houdt het laagdrempelig. Hij kan gemakkelijk via de app zien of er ritten zijn die passen in zijn planning. Hij kan een rit aannemen voor de richtprijs. Of hij kan zijn prijs ingeven. Die biedingen zijn niet voor andere vervoerders zichtbaar. We willen geen vakantieveilingen voor transport worden, dat heeft geen waarde”

De vervoerder fotografeert de CMR en de betaling aan de vervoerder is binnen dertig dagen.

Meboer verduidelijkt: “Grote opdrachtgevers zijn wat betreft betalingen dikwijls minder transparant. En doen de betalingen tussen de zestig en negentig dagen. Grote vervoerders kunnen dan prima rijden. Voor de eigen-rijders is dat moeilijk. Als ze zo lang op hun geld moeten wachten en onder andere de kosten voor brandstof voorschieten, dan heeft dat een grote impact.”

“Bovendien krijgt een verlader regelmatig te maken met verschillende vervoerders en bijbehorende facturen. Met ons krijgt hij maar één verzamelfactuur. De opdrachtgever zit niet te wachten op vele facturen, wanneer de opdrachtgever zijn transporten met 12 verschillende vervoerders heeft gedaan is het administratief niet te doen hier op in te spelen."

“Daarnaast is kwaliteit erg belangrijk voor ons en alle aangesloten partijen. Voor de vervoerder hanteren wij een ratingsysteem. Als alles netjes op tijd is krijgt hij vijf sterren. Als het transport niet in orde is of hij is te laat volgt er een mindere beoordeling. Als iemand te weinig sterren heeft kan die in contact worden gebracht met onze coach die bemiddelt.”

“Wij hebben meegemaakt dat iemand te laat is vanwege een lekke band. Dat is natuurlijk overmacht. Maar als iemand er een potje van maakt, dan zullen we ingrijpen, het leveren van kwaliteit van zowel opdrachtgever als vervoerder staat bij ons hoog in het vaandel”, stelt Meboer.

Hebben er te lang lege vrachtwagens gereden? Meboer: “Ja en nee. Er zullen altijd lege vrachtwagens blijven rijden. Nooit zal er een volledig passende oplossing zijn. Wel kan het beter georganiseerd worden. En dat positieve resultaat zien wij al in ons eerste jaar.”

“De reacties zijn goed. Voor een vervoerder is de eerste stap lastig. Ze hebben vaste ritten als hun boterham. Zodra ze enkele ritten via UTURN hebben gereden blijven ze terugkomen”, benadrukt hij. “Er is een vervoerder gespecialiseerd in palletvervoer. Via UTURN is hij nu box containers gaan rijden.”

Wat is er het voordeel van dat de vervoerder zelf de prijs mag bepalen? Meboer: “Dat het duidelijk met de markt meegaat en er een goed inzicht in de prijzen is. Als een geboden prijs te laag is, kijken wij of het klopt. Maar het belangrijkst is, dat de vervoerder aangeeft voor welke prijs HIJ het kan doen.”

UTURN is zeven dagen per week vierentwintig uur per dag bereikbaar. “Als er iets gebeurt zijn wij te bereiken. Wij laten de vervoerder en verlader niet aan hun lot over”, verklaart Meboer. “Maar tegelijkertijd zijn wij heel transparant, de contactgegevens van beide partijen zijn gewoon voor elkaar zichtbaar. Zo zorgen we dat we geen extra schakel worden.”

Sinds de lancering van UTURN zijn er ruim 350 vervoerders verbonden, 35 verladers aangesloten en bijna 1500 matches gemaakt. “Dat vind ik een mooi resultaat”, klinkt het uit de mond van Meboer. Op de website stelt UTURN dat ze altijd een vervoerder voor een lading vinden.

Om dat te ondersteunen geeft hij tot slot een treffend en bijzonder voorbeeld: “Een container met daarin een racewagen van Volkswagen die aan rally in Kaapstad wilde meedoen, had in Hamburg de boot gemist. Dat schip zou kort daarna ook de Antwerpse haven aandoen. Een vervoerder zag op UTURN de oproep en was op dat moment in die Duitse havenstad. Twee uur later was hij de container met de racewagen naar Antwerpen aan het rijden.”

Website: www.uturn-now.com/transportonline