Clicky


CDA: Betere regels transport vergen lange adem

CDA: Betere regels transport vergen lange adem
10-01-2019 16:27 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

BRUSSEL - De transportcommissie in het Europees Parlement heeft wederom geen standpunt in kunnen nemen voor een pakket aan maatregelen in de transportsector. Rapporteur Wim van de Camp, één van de penvoerders voor de wetgeving, betreurt de uitkomst: "Het is uitermate teleurstellend dat het weer niet is gelukt, zo komen we geen meter verder. De wetgeving blijft nu zoals het is, met al z’n tekortkomingen. Dat kunnen ze zich bij de linkse fracties wel aanrekenen. Ze vonden de communicatie belangrijker dan de wetgeving.”

Er blijft nu onder andere veel onduidelijkheid over Europese detacheringsregels. Van de Camp: "Wanneer je op Europees niveau afspraken maakt met elkaar, moet je die ook kunnen handhaven. Eén van de voorstellen om bijvoorbeeld de te hoge werkdruk aan te pakken was vrachtwagens en kleine bussen ook uit te rusten met een digitale meter waardoor controle van de rij- en rusttijden veel makkelijker zou worden. Deze tachograaf biedt Nederlandse controleurs de mogelijkheid om snel de nomadische chauffeurs eruit te pikken. Ze kunnen dan in een oogopslag zien of een chauffeur zich aan de regels houdt. Nu is het vaak niet mogelijk om langs de weg vast te stellen hoe het precies zit."

Er zijn wel voorstellen aangenomen die de strijd met postbusondernemingen aan moeten gaan met extra controles en strengere voorwaarden als het gaat om personeel, papieren en kapitaal op het ondernemingsadres. De Europese regels kunnen bovendien niet meer ontweken worden door meer bestelbusjes in te zetten in plaats van vrachtwagens om zo regels te omzeilen. “Dat is goed nieuws” vindt Van de Camp “voor eerlijke concurrentie en voor het milieu”.

Voor het CDA staan eerlijke concurrentie en verkeersveiligheid voorop bij de transportwetgeving. Hoewel er op Europees niveau geen compromis is bereikt, blijft het Nederlandse nationale verbod op het doorbrengen van de lange weekendrust in de cabine bestaan. Terecht, vindt Jeroen Lenaers, CDA-woordvoerder sociale zaken: “We moeten voorkomen dat chauffeurs de druk voelen om in het weekend in hun eigen vrachtwagen te overnachten. Zij moeten hun vrije tijd ook in hun eigen huis en bij hun gezin kunnen doorbrengen.”

Deze stemming was een tussenstation in het wetgevingsproces. Het is nog onduidelijk of het mobiliteitspakket plenair behandeld zal worden en of, met de verwerping van twee van de drie voorstellen, de onderhandelingen met de Raad kunnen beginnen.