Clicky


Snellere treinenloop op spoor mogelijk

Snellere treinenloop op spoor mogelijk
26-11-2018 09:38 | Algemeen | auteur ANP

UTRECHT - Spoorbeheerder ProRail, NS en andere betrokkenen denken dat de dienstregeling op het spoor verder kan worden opgevoerd met het oog op de reizigersgroei in de komende jaren.

In een gezamenlijke toekomstverkenning hebben zij vastgesteld dat treinen met enkele slimme aanpassingen op het zogenoemde hoogfrequente netwerk (PHS) om de 7,5 minuut kunnen rijden. Op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven rijden nu al zes intercity’s per uur, om de tien minuten dus. Ook op andere drukke trajecten gaan de komende jaren extra treinen rijden.

"Als je slim kijkt, kunnen we meer uit het spoor halen'', bevestigt een woordvoerder van ProRail een bericht daarover in De Telegraaf. De reizigersaantallen nemen de komende tien jaar met 40 procent toe. Om die groei op te vangen, werkt ProRail aan het spoor, aan de stations en aan een verbeterde dienstregeling.

Investeringen

Zo is de 'tienminutentrein' niet altijd een snellere oplossing voor reizigers, omdat de overstap naar aansluitende treinen die eens per kwartier of halfuur rijden uiteindelijk geen tijdwinst oplevert. "Dat zorgt ervoor dat op een aantal plekken reizigers geen naadloze aansluiting hebben op de drukke trajecten'', verduidelijkt ProRail. "Dat lossen we op door op de drukste trajecten met acht treinen per uur te gaan rijden. Dat zorgt voor betere overstapmogelijkheden en meer capaciteit.''

Ook de herintrede van de sneltrein, die het gat moet opvullen tussen de sprinter en de intercity, past in het toekomstplan. Zo rijdt volgens ProRail straks tussen Schiphol en Amsterdam een hoogfrequente Airport Sprinter. In Brabant ziet de spoorbeheerder mogelijkheden voor extra snelle treinen tussen Breda, Tilburg en Utrecht.

ProRail zegt niet om extra geld te vragen, maar volgens NS kan de treinenloop niet worden verbeterd zonder extra investeringen in het spoor. "Pas dan kunnen we meer treinen rijden, de reistijd verkorten en onnodig overstappen voorkomen'', zegt het vervoersbedrijf. Als voorbeeld noemt NS het perron bij station Almere. "Zo willen we de drukke IC van Lelystad naar Amsterdam-Zuid, Schiphol en Den Haag Centraal verlengen van 1000 naar 1200 zitplaatsen, maar daarvoor is het perron bij Almere te kort en moet het verlengd worden.''