Hoge Raad: Van den Bosch moet Hongaarse chauffeurs Nederlands loon betalen[update]

Hoge Raad: Van den Bosch moet Hongaarse chauffeurs Nederlands loon betalen[update]
23-11-2018 13:22 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

ERP - [update 19:40 uur] De Hoge Raad heeft vandaag in een baanbrekende uitspraak bepaald dat het Gerechtshof Den Bosch vorderingen van Hongaarse chauffeurs in dienst van transportbedrijf Van den Bosch in Hongarije ten onrechte heeft afgewezen. Hoewel de chauffeurs Hongaarse contracten hadden en Hongaarse lonen kregen, reden ze geen ritten in Hongarije maar ritten in en vanuit Nederland.

Het oordeel van de Hoge Raad is niet alleen geweldig goed nieuw voor de Hongaarse chauffeurs uit de procedure maar ook voor de transportsector omdat er nu duidelijkheid is voor de Nederlandse en Europese transportsector. De zaak wordt nu verwezen naar het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden voor verdere beoordeling.

Centrale vraag in deze zaak is waar de chauffeurs “gewoonlijk” werken en welk recht en daarmee welk loon van toepassing is op de arbeidscontracten. In de transportsector zetten werkgevers grote groepen Oost- Europese en zelfs Filipijnse chauffeurs in met arbeidscontracten en lonen uit landen waar de chauffeurs nooit of slechts zelfden ritten uitvoeren. Met de uitspraak van vandaag kan gesteld worden dat chauffeurs recht hebben op het loon van het land waar en van waaruit ze gewoonlijk werken.

Tweede zaak

In een tweede zaak die werd aangespannen door de vakbond FNV tegen Van den Bosch Transporten uit Erp over detachering heeft de Hoge Raad besloten dat het Europese Hof van Justitie moet uitleggen hoe het “tijdelijke werkland” van chauffeurs bepaald moet worden. FNV heeft aangevoerd dat chauffeur ook Nederlands loon moeten krijgen als ze tijdelijk “in of vanuit” Nederland ritten uitvoeren.

Volgens transportbedrijf Van de Bosch hoeft er geen Nederlands loon betaald te worden als een werknemer tijdelijk vanuit Nederland rijdt, maar hooguit voor ritten in Nederland. Die discussie wordt verder gevoerd voor het Hof van Justitie in Luxemburg door het stellen van prejudiciële vragen.

Blij met uitspraken

Edwin Atema van FNV – Stichting VNB: "Wij zijn blij met de twee uitspraken. Onze processtrategie is geweest dat er Nederlands loon betaald moet worden, linksom via detachering of rechtsom doordat Nederlands recht van toepassing moet zijn op de arbeidscontracten van de Hongaarse chauffeurs. De uitspraak is goed voor alle chauffeurs in Europa. De prejudiciële vragen staan in het middelpunt van de Europese politieke besluitvorming over het onderwerp detachering in het wegtransport."

Sinds enkele jaren is in de Nederlandse cao voor het wegtransport een bepaling opgenomen waarmee vakbonden en werkgeversorganisaties willen bereiken dat voor Nederlands werk ook Nederlands loon wordt betaald. Buitenlandse chauffeurs mogen volgens de Europese regels in Nederland werken, maar moeten daarvoor volgens de cao wel Nederlands loon krijgen.

Reactie Van den Bosch

Vrijdagavond reageert Van den Bosch zelf op de uitspraak en zegt het niet eens te zijn met de conclusie van FNV: "In het arrest van 23 november 2018 heeft de Hoge Raad bepaald dat de lopende rechtszaken die vakbond FNV en een aantal Hongaarse chauffeurs hebben aangespannen tegen Van den Bosch Transporten en zusterondernemingen worden verwezen naar enerzijds het Europese Hof van Justitie in Luxemburg en anderzijds het Gerechtshof Arnhem/Leeuwarden."

"In de zaak die is aangespannen door vakbond FNV, gaat de Hoge Raad prejudiciële vragen stellen aan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg betreffende de uitleg van de detacheringsrichtlijn in het internationaal wegvervoer."

"In de zaak die is aangespannen door tien chauffeurs van het voormalige Silo-Tank, heeft de Hoge Raad verwezen naar het hof Arnhem/Leeuwarden. De Hoge Raad oordeelt niet dat Nederlands recht van toepassing is, maar dat het Hof ’s-Hertogenbosch onvoldoende aandacht heeft besteed aan een aantal details, waardoor het oordeel over het gewoonlijke werkland en of Nederlands loon van toepassing is onvoldoende gemotiveerd is. In deze zaak is het aan de betrokken chauffeurs om de zaak opnieuw aanhangig te maken bij het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden", aldus de schriftelijke reactie van de communicatie-afdeling van Van den Bosch Transport uit Erp.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden