Al 20 jaar overslagterminal in Bergen op Zoom voor Van den Bosch Transporten

Al 20 jaar overslagterminal in Bergen op Zoom voor Van den Bosch Transporten
20-11-2018 11:12 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

BERGEN OP ZOOM - Vanuit de overslagterminal aan de Theodorushaven in Bergen op Zoom verzorgt Van den Bosch Transporten sinds 1998 de opslag, overslag en handling van diverse bulkgoederen. In 2018 bestaat de containerterminal precies twintig jaar. “En nog steeds zijn we volop in beweging”, aldus sitemanager Ronald Hamelink.

De overslagterminal aan de Theodorushaven staat vol met containers die op aanvraag worden aangeleverd of afgevoerd voor de opdrachtgevers van ‘OTB’, zoals de containerterminal in de volksmond heet. “Op een gemiddelde dag tellen we hier zo’n 750 tot 1000 containers”, vertelt sitemanager Ronald Hamelink.

De containers zijn gevuld met bulkgoederen, voornamelijk met grondstoffen voor de plasticindustrie. Een team van zo’n twintig medewerkers zorgt voor de (tijdelijke) opslag en aanlevering van deze grondstoffen. Ook zijn diverse shuttlediensten opgezet. Daarmee wordt naast het containertransport zorggedragen voor een constante afvoer van het verpakte ‘gereed product’, bijvoorbeeld in de vorm van zakgoed of big bags.

“We zorgen er 24/7 voor dat de logistieke activiteiten op en rondom de terreinen van onze klanten optimaal verlopen”, legt Hamelink uit.

Vraag naar opslagcapaciteit

Overslagterminal Bergen op Zoom zag het levenslicht in 1998. Director Procurement Hans Kanters was intensief betrokken bij de start. “We waren al ruim tien jaar actief voor een grote klant in Bergen op Zoom, voor wie we het plastictransport en de aanlevering van grondstoffen verzorgden”, blikt Kanters terug.

“Het transport met silocontainers nam steeds verder toe en daarmee ook de vraag naar opslagcapaciteit en efficiëntie. Het was niet langer haalbaar om de containers en chassis op het terrein van de klant op te slaan. Zo ontstond het idee voor een containerterminal, van waaruit het transport en de (tijdelijke) opslag van containers efficiënter georganiseerd konden worden. Ook een andere logistiek dienstverlener had daar destijds behoefte aan. Zodoende besloten we de krachten te bundelen en zijn we gestart in de vorm van een joint venture. Sinds 2015 zijn we volledig eigenaar van de overslagterminal.”

Groeiende vraag

De terminal heeft zich ontwikkeld tot een gevestigde naam en is nog steeds volop in beweging. Zo werden de afgelopen jaren ‘Ultra Safe Tipping Chassis’ ontwikkeld, waarmee een moderne oplossing wordt geboden voor het lossen van bulkgoederen vanuit een 45-voet-container, waarin het product tijdelijk is opgeslagen. Ook is geïnvesteerd in een modern ‘stand alone’-containerkipframe.

Daarmee kunnen goederen vanuit de ene container in een ander type container of silowagen worden gestort. Onlangs zijn tevens diverse vloeistofchassis aangekocht voor lokale activiteiten en is de shuttledienst wederom uitgebreid met een nieuwe Terberg-trekker. “Met deze investeringen bieden we niet alleen extra capaciteit, maar ook maatwerkoplossingen en bewegen we mee met de groeiende vraag van onze klanten”, motiveert Hamelink.

Enthousiasme en passie

Ook voor de komende periode staan diverse investeringen gepland. Zo wordt de huidige reachstacker, die wordt ingezet voor containerhandling, vervangen door de nieuwe Kalmar DRG450-60S5 K-motion. Deze is voorzien van de meest recente toepassingen op het gebied van veiligheid, geluid en verbruik/uitstoot. Ook krijgen het hekwerk, de poorten, het terrein en het kantoor binnenkort een upgrade. “Dankzij deze investeringen kunnen we het terrein efficiënter gebruiken en zijn we klaar voor de komende twintig jaar”, vervolgt Hamelink.

Hij is trots op de ontwikkelingen, maar bovenal op het team. “Onze medewerkers zijn de drijvende kracht achter de containerterminal. Het zijn stuk voor stuk professionals die dagelijks met veel enthousiasme en passie te werk gaan. De meeste collega’s werken hier al jaren en daar ben ik trots op. We gaan het jubileum dan ook samen vieren.”

Uitbreiding shuttlediensten

Hamelink is van plan de shuttlediensten de komende jaren verder uit te breiden om mee te bewegen met de groeiende vraag naar logistieke activiteiten in en rondom Bergen op Zoom.

“Het is onze ambitie om alle ‘on-site’-logistiek te verzorgen voor onze opdrachtgevers. Van het aanvoeren van grondstoffen tot het opslaan en overslaan van goederen en het afvoeren van het verpakte gereed product. Daarbij schuilt de meerwaarde in onze flexibiliteit. Doordat we ook fysiek aanwezig zijn op locatie, kunnen we snel schakelen en onze klanten compleet ontzorgen op logistiek gebied. We zorgen er al twintig jaar voor dat ‘het voor elkaar komt’ en dat blijven we doen.”

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier