Clicky


Startsein voor nieuwe spooraansluiting Railterminal Greenport Venlo

Startsein voor nieuwe spooraansluiting Railterminal Greenport Venlo
13-11-2018 11:12 | Algemeen | auteur Redactie

VENLO - In Venlo is maandagmiddag het startschot gegeven voor de aanleg van een nieuwe spooraansluiting voor de toekomstige Railterminal Greenport Venlo. ProRail en aannemer Dura Vermeer Railinfra gaan in opdracht van het ontwikkelbedrijf Greenport Venlo in totaal circa 6 kilometer nieuw spoor aanleggen. Dat leidt naar de Railterminal waar in de loop van 2020 spoorgoederenvervoerders hun containers kunnen laden en lossen.

De komst van de Railterminal Greenport Venlo, een project van de Cabooter Group, is belangrijk voor de economische ontwikkeling van het bedrijventerrein Greenport Venlo. Deze logistieke hotspot op de grens met Duitsland speelt een belangrijke rol in de ontsluiting van het achterland van de haven van Rotterdam. Steeds meer bedrijven vestigen zich daarom in deze regio en daarmee neemt ook de aan- en afvoer van goederen toe. Een aansluiting op het spoor maakt het gebied extra aantrekkelijk. Bovendien is het milieuvriendelijk en ontlast dit het wegverkeer. Eén trein per dag scheelt ruim 10.000 vrachtwagens per jaar.

De opdracht voor de bouw is eind 2017 gegeven aan Dura Vermeer Railinfra. Het startschot voor de werkzaamheden werd vanmiddag gegeven door gedeputeerde Joost van den Akker van de provincie Limburg samen met bestuurders van de gemeente Venlo, Horst aan de Maas, en natuurlijk het ontwikkelbedrijf Greenport Venlo. Namens ProRail was ook regiodirecteur Wendy de Wild aanwezig. Tezamen onthulden zij een bouwbord.

De railterminal komt te liggen tussen de N295 en de Grubbenvorsterweg ten zuiden van het spoor. De terminal zal zowel vanuit het oosten als het westen bereikbaar zijn voor treinen met een lengte van maximaal 750 meter. Treinen uit het westen kunnen via een wissel afslaan naar de railterminal. Voor treinen uit het oosten komt er een spoor te liggen tussen de beide hoofdsporen waar ze kunnen wachten om veilig te kunnen oversteken. In totaal bouwen ProRail en Dura Vermeer ca 6 km nieuw spoor en 15 nieuwe wissels. De ingebruikname van deze sporen staat gepland voor eind 2019.