Clicky


Vertrouwelijke gesprekken advocaten opgenomen

Vertrouwelijke gesprekken advocaten opgenomen
07-11-2018 17:25 | Binnenland | auteur ANP

DEN HAAG - Er komt een onafhankelijk onderzoek naar het ten onrechte opnemen van duizenden vertrouwelijke gesprekken tussen advocaten en hun cliënten in de gevangenissen. Het onderzoek moet ophelderen hoe dat heeft kunnen gebeuren en of de opgenomen gesprekken ook zijn afgeluisterd, zegt minister Sander Dekker (Rechtsbescherming).

De Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) drong op onafhankelijk onderzoek aan nadat een fout aan het licht was gekomen in het systeem van de telefoonprovider van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). De fout in dat systeem van provider Telio is deze week verholpen. De opgeslagen gesprekken zijn verwijderd.

Door de programmeerfout zijn sinds vorig jaar zo'n 3000 gesprekken opgenomen. Om hoeveel gesprekken het daarvoor gaat, is nog niet bekend. De DJI werkt sinds 2013 met Telio. Hoeveel van de opgenomen gesprekken zijn afgeluisterd, is ook niet bekend. De fout werd ontdekt na signalen vorige week van een strafrechtadvocaat dat zijn gesprek was afgeluisterd.

Onderzoek naar consequenties

Dekker noemt het "onacceptabel dat de vertrouwelijkheid van gesprekken tussen advocaten en gedetineerden onvoldoende gewaarborgd is geweest''. Hij laat daarom "de omvang, duur en consequenties'' onderzoeken.

Gesprekken tussen advocaten en hun cliënten zijn vertrouwelijk. De telefoonnummers van advocatenkantoren worden geregistreerd in het nummerherkenningssysteem van de gevangenissen. Als er van of naar dit nummer wordt gebeld, moet dat worden afgeschermd en dus niet opgenomen. Andere gesprekken, bijvoorbeeld met familie, mogen wel worden opgenomen en beluisterd.

MyTelio

De onlangs ingevoerde app van Telio, MyTelio, was al inzet van een kort geding dat door strafrechtadvocaten was aangespannen. Met de app worden bezoekafspraken en terugbelverzoeken geregeld. Volgens de advocaten is het gebruik een aantasting van het recht op vrij verkeer tussen advocaat en cliënt. Een ander bezwaar is dat er betaald moet worden voor communicatie via de app. Het geding diende in september, beide partijen probeerden er vervolgens uit te komen maar dat is niet gelukt. De zaak gaat daarom later deze maand verder. Het gebruik van de app is opgeschort.