TNO onderzocht de toekomst van zelfrijdende treinen

TNO onderzocht de toekomst van zelfrijdende treinen
04-10-2018 11:52 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - ProRail, de infrastructuurbeheerder van het spoor in Nederland, vroeg TNO om het potentieel van zelfrijdende treinen te verkennen. In het paper Automatic Train Operation (ATO) 'De toekomst van zelfrijdende treinen' legt TNO uit hoe dit geïmplementeerd kan worden, welke barrières overwonnen moeten worden en wat de voorwaarden zijn om zelfrijdende treinen te laten slagen in Nederland. Eind 2018 en in 2019 start ProRail proeven met zelfrijdende treinen op de Betuweroute en in de provincie Groningen (passagierslijn). Wanneer deze proeven succesvol zijn, zal de innovatiesnelheid van het spoor in een stroomversnelling komen.

Inspelen op toenemende behoefte vervoerscapaciteit

Hoe kan een van 's werelds dichtste en drukste railinfrastructuursystemen inspelen op de toenemende behoefte aan vervoerscapaciteit en onderscheidend vermogen? Het antwoord: door de mogelijkheden te onderzoeken om het huidige systeem met nieuwe technologie te verbeteren. Een zelfrijdende trein is een veelbelovende innovatie met verschillende niveaus van automatisering: van verregaande ondersteuning van de machinist tot uiteindelijk onbemande treinbediening. Wanneer volledig geïmplementeerd, werken ATO-treinen compleet automatisch en is er geen interferentie van een bestuurder meer nodig. Bedrijven in de spoorwegen en transportsector kunnen op verschillende manieren van ATO profiteren. Denk aan verbeterd gebruik van de beschikbare capaciteit, een lager energieverbruik en een verbeterde punctualiteit. Bovendien profiteert de samenleving van de potentieel veiligere, efficiëntere en duurzamere oplossing.

Uitdagingen bij grootschalige inzet

Grootschalige inzet van ATO brengt uitdagingen met zich mee. Bij de systeembrede innovatie zijn veel belanghebbenden betrokken met verschillende doelstellingen (ontwikkelaars, gebruikers, logistieke partijen, beleidsmakers, regelgevers en de samenleving). In het paper wordt een high-level value case voorgesteld, inclusief scenario's voor personenvervoer, het rangeren en het langeafstandsvervoer. Een succesvolle implementatie van ATO in Nederland is afhankelijk van verschillende, met elkaar verweven, omstandigheden. Deze voorwaarden hebben betrekking op technische, wettelijke, menselijke en maatschappelijke domeinen. De technische specificaties van ATO hebben bijvoorbeeld invloed op de aansprakelijkheidsvraagstukken in het juridische domein. Ook heeft het effect op de menselijke factor, zoals het adoptieproces van machinisten om met ATO te werken.

Innovation Expo

Het paper Automatic Train Operation "De toekomst van zelfrijdende treinen" wordt op 4 oktober gepresenteerd op de Innovation Expo 2018 in de RDM Onderzeeloods in Rotterdam.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,769
Diesel1,467

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden