Clicky


Eerste van vijf NEW DAF XF530 bakwagencombi’s voor Kaatee Transport

Eerste van vijf NEW DAF XF530 bakwagencombi’s voor Kaatee Transport
19-09-2018 16:39 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

AMSTELVEEN - Met vijf New DAF XF 530 FAN SSC bakwagens, als onderdeel van een grotere wagenparkvernieuwing, speelt familiebedrijf Kaatee Transport uit Amstelveen in op de transportgroei en de huidige en toekomstige ontwikkelingen. De door Truckland, Heiwo en TRS/Carrier gebouwde combi’s voldoen volledig aan het wensenpakket van de chauffeurs, die er mee (gaan) rijden.

Bij de aanschaf van de nieuwe DAF-combi’s koos directeur Pascal Kaatee, samen met Truckland verkoopadviseur Jean-Paul Punt, bewust voor een zeer rijk uitgevoerde en functionele DAF XF FAN Super Space Cab met 530 pk MX-13 Euro 6c dieselmotor, TraXon versnellingsbak en de MX-Engine Brake.

“Wij vervoeren bloemen en planten vanuit Aalsmeer naar alle delen van Duitsland plus een stukje Zwitserland. Op de terugweg nemen wij geladen vliegtuigplaten voor Schiphol mee. Daarom zijn de laadbakken voorzien van een uitgekiend doorlaadsysteem en een geïntegreerde rollenbaan. Met het oog op de wijzigende transportmogelijkheden voor met name Duitsland zijn deze krachtige motorwagens ook gelijk LZV gekeurd. Deze vijf nieuwe DAF XF combi’s zijn onderdeel van een totale vlootuitbreiding. Dit jaar breiden we uit met negen voertuigen en worden er vier voertuigen vervangen. Wij zien de economie aantrekken en het vervoersaanbod toenemen”, vertelt Kaatee.

DAF en Truckland leveren al decennialang aan het sinds 1962 bestaande Noord-Hollandse bedrijf, dat binnen het 35 motoreenheden tellende wagenpark een tweemerken-strategie voert.

“Met deze aankoop verdubbelt het DAF-aandeel. De keus voor DAF komt voort uit de wens van onze chauffeurs. Zij roemen de cabineruimte, maar zeker ook de stille motor en de nieuwe TraXon versnellingsbak. Als ondernemer kijk ik vooral naar de verbruikscijfers. En hoewel de geleverde modellen nog maar net onderweg zijn, ziet ook dat er prima uit. De trucks zijn voorzien van alle DAF-veiligheidsopties en met onze eigen garage hebben wij boven in de hoek van de laadbak een camera laten integreren. Samen met de Corner Eye rechtsvoor en de camera achterop biedt dat de chauffeur een optimaal zicht aan de rechter- en achterkant van de combinatie."

"Een ander veiligheidsaspect is de achteruitrijverlichting. Ik kies heel bewust voor een zo hoog mogelijke Lumenwaarde van de LED verlichting, omdat je daarmee ook maximaal zicht naar achteren houdt en goed zichtbaar bent. Ik wil ook dat het voorraam onder alle omstandigheden leeg en schoon blijft. Deze DAF’s hebben een gestuurde en hefbare naloopas met het nieuwe Electro Hydraulic Steering System. Dit schakelt de stuurpomp uit bij snelheden boven de 45 km/uur en draagt bij aan minder verbruik. De fantastische TRS/Carrier generatorkoeling werkt op de motor-PTO en draagt ook bij aan het verder terugdringen van brandstofverbruik en CO2 uitstoot. Alles in het kader van de duurzaamheid!”

Waar in het verleden de verhouding tussen trekkers/opleggers en combi’s ongeveer 50/50 was, is de combi nu met een inhaalslag bezig. “Hij biedt meer flexibiliteit en je kunt meer meenemen. Wij kozen destijds voor de oplegger, omdat je dan in verband met de rijtijden kon omkoppelen. We rijden voornamelijk groupage, maar zien dat het volume de laatste jaren groeit. Daardoor zijn de routes veel compacter geworden. In Heilbronn hebben we ook een eigen depot, waar we zendingen op elkaar kunnen afstemmen.

Ieder voertuig beschikt over track en trace plus een berichtensysteem. De planning gebeurt centraal vanuit Aalsmeer en iedere dag is dat weer een Sudoku-puzzel die je moet leggen”, lacht Pascal Kaatee.

Op de moderne en centrale locatie in Amstelveen beschikt Kaatee over een ruim bemeten eigen parking, hoofdkantoor, planning, maar ook een universele truck- en trailer werkplaats plus een truckwasstraat. Ontwikkelingen en investeringen die eveneens inspelen op de toekomst van het mooie en succesvolle familiebedrijf. Dat ooit door de vader van Pascal werd gestart met een vrachtauto in het meubeltransport.