Clicky


'Booking.com van zeevracht' haalt miljoenen-investering op bij bekende tech-ondernemers

'Booking.com van zeevracht' haalt miljoenen-investering op bij bekende tech-ondernemers
06-09-2018 09:58 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Nederlandse import- en exporteurs krijgen te maken met niet-transparante kosten, een ouderwets communicatieproces en een niet transparant logistiek proces. Deze problemen lost de Rotterdamse startup Shypple op. Deze ‘digitaal tussenpersoon’ voor het verschepen van zeevracht haalt 1,7 miljoen euro op in een tweede investeringsronde bij de Brabantse Ontwikkelmaatschappij (BOM), August Ventures en private investeerders. Het groeikapitaal wordt gebruikt om het product te verbeteren en de zeevrachtmarkt transparanter en eenvoudiger te maken.

Onder meer Treatwell- en Just-Eat.com-oprichter Laurens Groenendijk (co-founder, CMO bij Hiber) en Fonq-oprichter Patrick Kerssemakers investeren namens August Ventures in Shypple. Kerssemakers wordt daarbij ook adviseur bij Shypple. Het bedrijf is actief in onder meer retail, landelijke e-commerce en het groothandel segment. Shypple wil het online platform op termijn ook geschikt maken voor luchtvracht.

“Shypple lost een probleem op dat veel importeurs en exporteurs zullen herkennen: zeevracht gaat vaak gemoeid met veel niet-transparante kostenposten en een niet inzichtelijk transportproces. Shypple lost dat probleem op met een slimme oplossing die mij doet denken aan het gemak van Booking.com”, aldus Patrick Kerssemakers.

Een groot gedeelte van de kosten van het verschepen van goederen komt door de afhandeling en communicatie van verschillende partijen. Daarom maakt Shypple een einde aan de papierwinkel die ontstaat door de communicatie en documentatie bij zeevracht. De startup maakt de efficiëntste routes en prijzen inzichtelijk via een gebruiksvriendelijke webapplicatie. Het dashboard toont live de statussen van alle verschepingen. Daarnaast biedt Shypple verschepers verschillende boeking-, planning- en communicatiemogelijkheden. Dit leidt volgens de startup tot meer zekerheid in het managen van kosten en de afhandeling van zeevracht. Shypple verbindt wereldwijd zo’n 800 havens.

Nieuwe communicatie functie

“We bestaan nu twee jaar en zijn in die tijd gegroeid van drie naar vijfentwintig medewerkers. Onze snelle groei - maandelijks nemen we twee tot drie mensen aan - verklaar ik door de toenemende behoefte van bedrijven om supply chains inzichtelijk te maken. Hierdoor is het verschepen van vracht geen “black box” meer”, aldus Jarell Habets (26), oprichter van Shypple.

Een van de nieuwe applicaties van Shypple is een communicatiemiddel dat doet denken aan het populaire Slack. Habets: “Hier krijgen we veel positieve reacties op. Dankzij deze chat-functie op zending niveau kan er voor elke zending sneller en beter onderling samengewerkt worden. Soms zijn er wel acht mensen betrokken bij een zending: van de inkoopmanager, de logistiek-manager tot de opslag. Hiermee kunnen ze eindelijk efficiënt met elkaar communiceren.”