Clicky


Brinkman Trans Holland: 'onaangenaam verrast over uitleg vonnis door FNV'

Brinkman Trans Holland: 'onaangenaam verrast over uitleg vonnis door FNV'
24-08-2018 19:24 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

EMMEN - [update za 10:48 uur] Donderdag 23 augustus werd bekendgemaakt dat FNV een hoger beroepzaak, die op 31 juli jongstleden diende, tegen Brinkman Trans Holland gewonnen heeft. Volgens FNV Transport en Logistiek wordt Brinkman Trans in het vonnis verplicht om ook buitenlandse chauffeurs, die buitenlandse ritten vanuit Nederland doen, volgens Nederlandse cao te betalen.

General Manager Egbert van Dijk, van Brinkman Trans Holland, is op zijn zachtst gezegd onaangenaam verrast door de wijze waarop FNV de uitspraak, volgens hem, heeft uitgelegd. Volgens van Dijk steekt het allemaal toch wat genuanceerder in elkaar, blijkt uit een schriftelijke reactie die de redactie vrijdagavond ontving.

"Feit is dat het vonnis als uitgesproken op 7 februari 2017 door de kantonrechter te Assen op nagenoeg alle punten is vernietigd. (de uitspraak is onderaan het bericht te downloaden, red) De FNV is veroordeeld tot het terugbetalen van de kosten voortvloeiend uit de vernietiging van de veroordeling onder 6.2 en het betalen van de eigen proceskosten. De rechter heeft de veroordeling onder 6.5 (betreffende de drie chauffeurs) vernietigd, maar de rechtsgevolgen van de veroordeling in stand gehouden", aldus van Dijk.

"Dat heeft de rechter hoogstwaarschijnlijk zo besloten omdat de heer Brinkman tijdens de zitting heeft aangegeven er niet op uit te zijn deze drie chauffeurs financieel uit te kleden door geld terug te claimen, maar dat hij wel zijn recht wil halen. Dat laatste is nu gebeurd. De uitleg van de FNV is dus op zijn zachts gezegd erg creatief vertaald en verwoord", gaat van Dijk verder.

Op punt 6.3 heeft de rechter de veroordeling is stand gehouden. De letterlijke tekst onder punt 6.3 uit de uitspraak van 7 februari 2017; gebiedt [gedaagde] om binnen twee weken na betekening van dit vonnis schriftelijk vast te leggen en er op toe te zien, dat de door haar via de aan [gedaagde] gelieerde vennootschappen [gedaagde] Trans Holland Spzoo en [gedaagde] Trans Holland Service Moldavië ingeschakelde chauffeurs beloond zullen worden conform de basisvoorwaarden van de CAO, op straffe van een dwangsom van € 5.000,00 per keer dat [gedaagde] hieraan niet voldoet, tot een maximum van € 100.000,00 is bereikt.

"Dat de rechter deze veroordeling in stand heeft gehouden is prima! Uiteraard moeten buitenlandse chauffeurs die in dienst zijn van een Nederlandse onderneming betaald worden volgens CAO. En chauffeurs die in dienst zijn van een Duitse, Engelse, Franse of Poolse onderneming moeten betaald worden volgens de spelregels (CAO) van dat land", reageert van Dijk.

"Dat de FNV nu juist dit punt zo opblaast is opvallend omdat de FNV weet (tijdens de rechtszaak uitvoerig belicht en besproken) dat de bedrijven waarover in het vonnis wordt gesproken al sinds eind 2016 niet meer actief zijn. Dit om iedere vorm van verwevenheid (of de schijn ervan) met Brinkman Trans Holland te voorkomen. Omdat de twee bedrijven juridisch nog wel bestaan, maar in liquidatie verkeren (er zit geen enkele activiteit meer in) heeft de rechter aangegeven dat de bewijsstukken op dat vlak onvoldoende zijn en heeft hij die veroordeling in stand gehouden. Maar nogmaals; deze bedrijven zijn inmiddels bijna twee jaar niet meer actief en Michael Brinkman is op geen enkele wijze verbonden aan enige charter onderneming van de groep."

Brinkman Trans Holland zal niet in hoger beroep gaan tegen de uitspraak. "Het vonnis is duidelijk. De FNV moet Brinkman Trans Holland een schadevergoeding terugbetalen en Michael Brinkman heeft zijn recht gehaald", besluit van Dijk.

Twee zaken op dezelfde dag

Wat van Dijk echter vrijdagavond vergat te vertellen is dat er op dezelfde dag nóg een hoger beroep diende en waarin Brinkman Trans Holland geen gelijk heeft gekregen. In tegendeel: "Brinkman moet zelfs de proceskosten aan onze advocaat betalen. Onze leden mogen het zuur bevochten geld dan ook gewoon houden. Onder aan de streep heeft onze advocaat alle zaken van Brinkman juist gewonnen. In deze zaak gaf de rechter juist aan dat Brinkman maar eens moet stoppen met het voeren van dit soort kansloze procedures", aldus Edwin Atema van FNV Transport en Logistiek.

"In de zaak van FNV is de belangrijkste vordering, Nederlandse cao van toepassing op buitenlandse chauffeurs, goed gemotiveerd toegewezen. De andere vorderingen van FNV zijn afgewezen omdat FNV het spoedeisend belang niet aangetoond zou hebben. Dat komt omdat wij het laatste jaar heel druk waren met het ophalen van het geld van onze leden uit het vonnis, zelfs met de deurwaarder en politie. Dit omdat Brinkman die chauffeurs juist wél financieel uit heeft proberen te kleden, psychisch kapot heeft willen maken en ook nog eens heeft laten bedreigen. Op de rij- en rusttijden is de zaak duidelijk: de feiten staan vast en de ILT kan handhaven", besluit Atema.

Edwin Atema: "En voor wat betreft de uitspraak over de inzet van chauffeurs in dienst buitenlandse bedrijven, daar draait Van Dijk de uitspraak helemaal om: de rechter heeft juist geoordeeld dat de chauffeurs in buitenlandse dienst Nederlands loon moeten krijgen en geen Pools loon."

NB: de beider arresten vindt u hier en hier