Bedrijfsleven: Meer duidelijkheid nodig over verhalen schade bij verstoringen infrastructuur

Bedrijfsleven: Meer duidelijkheid nodig over verhalen schade bij verstoringen infrastructuur

ZOETERMEER - Ondernemersorganisaties evofenedex, TLN , Kon. BLN-Schuttevaer, ASV en CBRB roepen alle overheden op om de Handleiding Nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen per direct toe te passen, in het bijzonder het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de gemeente Deventer.

De aanvragen voor nadeelcompensatie met betrekking tot de afsluiting van de Merwedebrug in 2016 en de huidige afsluiting van de haven van Deventer worden met de Handleiding mogelijk op andere wijze beoordeeld, dan tot voor kort het geval zou zijn geweest. De Handleiding Nadeelcompensatie, opgesteld op initiatief van de ministers Ollongren (Binnenlandse Zaken) en Dekker (Rechtsbescherming), is vorige maand naar de Tweede Kamer gestuurd.

De vijf ondernemersorganisaties stellen voorop dat het vaststellen van nadeelcompensatie bij infrastructurele maatregelen complex is. Machiel van der Kuijl, algemeen directeur evofenedex: “Wij hebben veel vertrouwen in de recent gepubliceerde Handleiding, Hierdoor is door gedupeerden bij (vaar-)wegafsluitingen beter in te schatten of het zinvol is een aanvraag tot nadeelcompensatie in te dienen bij verlies aan omzet of torenhoge transportkosten. Natuurlijk zullen wij onze leden hierbij blijven ondersteunen.”

Veel aanvragen zonder succes

TLN was een van de medeopstellers van de handleiding. Arthur van Dijk, voorzitter van TLN: “De afgelopen jaren was er veel onduidelijk rondom deze vorm van compensatie en hebben veel bedrijven, zonder succes, aanspraak gemaakt op nadeelcompensatie. Dat is zonde van alle tijd, administratieve lasten en procedurele kosten die daarmee gemoeid waren. Dat kon beter. Overheden en bedrijfsleven hebben met deze handleiding een heldere en duidelijke procedure uitgewerkt. Nu is het wel zaak dat dit ook gelijk in de praktijk wordt toegepast.”

Nieuwe methode kansrijk

De Handleiding is aan de late kant voor de gedupeerden van de afsluiting van de Merwedebrug. Wel kunnen er nog nieuwe aanvragen worden ingediend en zijn er nog diverse aanvragen in beroep. De afsluiting van de haven van Deventer is op dit moment zelfs nog gaande. evofenedex, TLN, Kon. BLN-Schuttevaer, ASV en CBRB vragen de betrokken overheden de aanvragen voor nadeelcompensatie (opnieuw) te beoordelen op basis van de methode uit de Handleiding.

“De handleiding is een goed uitgangspunt voor de compensatie van de schippers die opgesloten liggen in de haven van Deventer, waarbij wij van mening zijn dat deze schippers ruimhartig dienen te worden gecompenseerd”, aldus de ASV.

Jurisprudentie

Volgens jurisprudentie van de Afdeling Rechtspraak van de Raad van State mogen bij ernstige calamiteiten door bestuursorganen geen vaste omzetdrempels worden gehanteerd om voor compensatie in aanmerking te komen. Deze lijn is nog eens helder uiteengezet in de Handleiding. Dit betekent in de praktijk dat ook kleinere schadebedragen in aanmerking komen voor nadeelcompensatie. Dit is van belang voor benadeelde MKB-bedrijven voor wie de drempel in het recente verleden vaak te hoog lag.

De ondernemersorganisaties pleiten ervoor om de Handleiding nadeelcompensatie per direct in de praktijk toe te passen.


Sector wil meer beveiligde parkeerplaatsen

missing-image ZOETERMEER - Er moeten meer beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens komen. Dat vinden overheden en bedrijfsleven die intensief samenwerken aan de aanpak van het tekort aan parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan de be...

'Geen lappendeken aan regels milieuzones'

missing-image ZOETERMEER - TLN en evofenedex waarschuwen voor een lappendeken aan regels voor de toegang van vracht- en bestelwagens tot binnensteden en pleiten voor een landelijke uniformering van regels. Onlangs werd bekend dat zowel Delft al...

Logistieke sector stelt vragen bij positie luchtvracht op Schiphol

missing-image ZOETERMEER - Schiphol voegt de afdeling Cargo samen met de afdeling Aviation Marketing. TLN, evofenedex en Air Cargo Netherlands (ACN) gaan ervan uit dat deze samenvoeging geen negatieve gevolgen heeft voor de positie van luc...

Meer lucht voor vracht op Schiphol

missing-image ZOETERMEER - Er is een gedragen voorstel bereikt voor een local rule op Schiphol die onder meer de positie van vrachtvluchten op de luchthaven verbetert. De Coordination Committee, waarin alle luchtvaartmaatschappijen die op ...

FNV en werkgevers vrachtluchtvaart: opdracht Dijksma positief

missing-image UTRECHT - Vakbond FNV en vrachtluchtvaart-werkgeversorganisaties Air Cargo Netherlands (ACN), evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN) zijn positief over de opdracht van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en M...

Transportrisico

Rijverboden

maandag 17 septembert/m zondag 23 september:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!


Meer rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!