Clicky


PTB ontwerpt en bouwt pronkstuk voor Deutsche Bahn

PTB ontwerpt en bouwt pronkstuk voor Deutsche Bahn
07-08-2018 09:55 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

GRONINGEN - PTB Special Products, een onderdeel van de in Groningen gevestigde PTB Group, ontwikkelt klant-specifieke transportmachines, zoals palletwagens, stapelaars en elektrische trekkers.

Recentelijk heeft PTB Special Products een pronkstuk afgeleverd; de PTB EPZ150. Deze machine, speciaal vervaardigd voor Deutsche Bahn en de enige in zijn soort, is ontwikkeld voor het vervoeren van onderstellen van treinen. Deutsche Bahn raakte tijdens een bezoek aan NedTrain in Haarlem overtuigd van de machines die PTB te bieden heeft. NedTrain onderhoudt treinen van het Nederlandse spoornet en maakt daarvoor al meer dan 10 jaar gebruik van de machines van PTB, waaronder ook treinstellen transporters. Deutsche Bahn was onder de indruk en besloot ook machines bij PTB te bestellen.

PTB EPZ150: wendbaar en sterk

Deutsche Bahn verzocht PTB een machine te ontwikkelen voor het optimaliseren van onderhoud aan treinonderstellen, zogeheten draaistellen. Draaistellen zijn zeer zwaar en lastig te verplaatsen. Tot voor kort gebruikte Deutsche Bahn meerdere machines om deze klus te klaren, maar met de komst van de EPZ150 is dat niet meer nodig. Het bijzondere van de PTB EPZ150 is zijn compactheid en wendbaarheid; met zijn relatief korte en smalle ontwerp kan hij lasten van 15.000 kilo vervoeren.

Veiligheid en efficiëntie

De EPZ150 rijdt volledig elektrisch en is uitgerust met een uitgebreid veiligheidssysteem. Zo werkt de machine bij het laden van een draaistel in een specifieke volgorde. Het laden en lossen van een draaistel kan hierdoor zodanig uitgevoerd worden dat de kans op ongelukken wordt geminimaliseerd.

Allereerst wordt de lier van de EPZ150 bevestigd aan het draaistel dat op dat moment nog op de rails staat. Vervolgens trekt de lier het onderstel op het platform van de machine, totdat sensoren in het platform de wielen van het draaistel herkennen. Zodra de sensors weten dat het onderstel op de juiste positie staat, kunnen de hydraulische veiligheidsklemmen worden geactiveerd. Pas als dit gedaan is kan de machine zijn last heffen en rijden. Hiermee heeft Deutsche Bahn voor zowel een efficiënte als veilige oplossing gekozen voor het vervoeren van draaistellen.