Uber stopt met ontwikkeling zelfrijdende vrachtwagens

Uber stopt met ontwikkeling zelfrijdende vrachtwagens
31-07-2018 10:11 | Buitenland | auteur Redactie [FE]

SANFRANSISCO - Uber stopt met de ontwikkeling van een zelfrijdende vrachtwagen. Dat heeft het bedrijf per e-mail bevestigd aan Tech Crunch. Het bedrijf meldt dat het zich verder wil richten op de zelfrijdende auto's.

Uber Freight, een bedrijfsonderdeel dat vrachtwagenchauffeurs en transportbedrijven(lading) bijelkaar brengt, wordt niet beïnvloed door deze beslissing. Uber Freight, dat werd gelanceerd in mei 2017, is een app die het mogelijk maakt om beschikbare ladingen in de buurt te vinden en deze eventueel te boeken. Uber Freight, dat begon in drie regio's, is inmiddels in alle Verenigde Staten beschikbaar. Het wordt beschouwd als een levensvatbare en veelbelovende onderneming binnen het bedrijf. Het heeft kantoren in San Fransisco en Chicago en is in de afgelopen 15 maanden sterk gegroeid.

Uber's zelfrijdende vrachtwageneenheid is gevestigd in San Francisco, terwijl het team dat zich toelegt op zelfrijdende auto's zich in Pittsburgh bevindt. Uber zegt dat het medewerkers gericht op zelfrijdende trucks zal inzetten voor ander werk dat de voortdurende ontwikkeling van zelfrijdende technologie ondersteunt. Als er geen vergelijkbare positie is, biedt Uber verhuizing naar Pittsburgh aan of een goed sociaal plan.

Uber's zelfrijdende vrachtwageninspanningen worden sinds het begin geteisterd door problemen. Uber kocht Otto, de zelfrijdende vrachtwagen startup, opgericht door voormalig Google-ingenieur Anthony Levandowski en nog drie anderen, waaronder Lior Ron, ontwikkelaar bij Google Maps.

Als onderdeel van de overname werd Levandowski hoofd van Uber's zelfsturende auto-onderzoek. Twee maanden later genoot het bedrijf een moment van glorie dat veel media-aandacht kreeg: een zelfrijdende vrachtwagen die 120 snelwegmijlen over een route in Colorado reed met een trailer vol met Budweiser.

Negen maanden na de overname raakte Uber verwikkeld in een proces rond gestolen bedrijfsgeheimen met Waymo. Waymo beschuldigde Levandowski ervan bedrijfsgeheimen gestolen te hebben en deze gebruikt te hebben bij Otto en uiteindelijk Uber's eigen zelfrijdende technologie.

De rechtszaak, die in februari 2017 werd aangespannen tegen Otto en haar moedermaatschappij Uber, bevestigde dat er sprake was van inbreuk op het octrooi en dat handelsgeheimen waren gestolen. De rechtszaak maakte een aantal aantijgingen specifiek tegen Levandowski, waaronder dat hij kort voor zijn ontslag meer dan 14.000 vertrouwelijke en bedrijfseigen bestanden downloadde. Waymo verklaarde dat Otto en Uber sleutelonderdelen van haar zelfrijdende technologie gebruikten, specifiek gerelateerd aan LiDAR. Voordat een jury kon beslissen bereikten de twee partijen een schikking

Uber zou later Levandowski ontslaan. 



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden