'Geen standairco? Zoek een hotel en stuur de rekening naar je baas'

'Geen standairco? Zoek een hotel en stuur de rekening naar je baas'
24-07-2018 15:02 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - Vrachtwagenchauffeurs die geen standairco in hun wagen hebben, zouden niet in hun cabine moeten overnachten. “Een chauffeur die niet goed kan uitrusten, is een gevaar op de weg”, zegt transportbestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.

De arbeidsomstandigheden in de vrachtwagencabine liggen al geruime tijd onder de loep. In de cao van vorig jaar is afgesproken dat er een grondig onderzoek komt naar ‘tweede thuis’ van de vrachtwagenchauffeurs. Het gaat dan onder meer om de afmetingen van de cabine, geluidsoverlast door koelmotoren en de temperatuur in de cabine. De uitkomsten worden in september gepresenteerd.

Recht op comfortabele en veilige werkplek

Van Rijssel neemt daar alvast een voorschot op, als het gaat om de cabine-temperatuur. “Een chauffeur heeft recht op een comfortabele en veilige werkplek. Daar horen ook een standairco en standkachel bij, waarmee chauffeurs zelf de cabine-temperatuur kunnen regelen. Een werkgever die daar geen geld voor over heeft, neemt een onverantwoord risico met zijn chauffeurs en de veiligheid op de weg. Tegen chauffeurs die zonder standairco moeten overnachten zeg ik: blijf niet in je hete cabine, maar zoek een hotel en stuur de rekening maar naar je baas. Als chauffeur mag je weigeren om in je cabine te overnachten, dat recht heb je.”

Meer kans op ongelukken

Uit het onderzoek blijkt onder meer een sterk verband tussen cabine-temperatuur en de kans op ongelukken. Bij een temperatuur van 32° C verdubbelt de kans op ongevallen ten opzichte van een temperatuur van 27° C. Van Rijssel: “Als het warm is, nemen je concentratievermogen en beslissingsvermogen af. Als je die nacht dan ook nog eens slecht hebt geslapen en niet goed uitgerust achter het stuur gaat zitten, ben je een gevaar op de weg.”

Aangepaste cabines

Van Rijssel maakt zich vooral zorgen over chauffeurs in aangepaste (meestal verlaagde) cabines, zoals die van het autotransport of het zwaar transport. “Dan heb je de warmte van alle kanten. Als je dan geen standairco hebt, wordt het smoorheet.”

Nieuwe afspraken

CNV Vakmensen verwacht dat het onderzoek naar de arbeidsomstandigheden in de cabine zal leiden tot nieuwe afspraken in de transportsector. “In de arbocatalogus kunnen we bijvoorbeeld opnemen dat overnachten in de cabine alleen is toegestaan als er een standairco en standkachel in zitten. Daarnaast kunnen we samen met werkgevers optrekken om ervoor te zorgen dat standaard álle vrachtwagens worden uitgerust met een standairco en standkachel. Nu is het nog een optie, waar werkgevers uit gierigheid niet in willen investeren.”

Oproep aan chauffeurs

CNV Vakmensen roept vrachtwagenchauffeurs op om hun ervaringen met de warmte te delen via het online platform ‘Je Achterban’. “We horen graag hoe ze deze dagen doorkomen, of ze een standairco in hun cabine hebben en of ze tips voor hun collega’s hebben.”

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier