Clicky


IAG, Ryanair, easyJet en Wizz Air dienen klacht in bij EC over staking Franse luchtverkeersleiding

IAG, Ryanair, easyJet en Wizz Air dienen klacht in bij EC over staking Franse luchtverkeersleiding
24-07-2018 11:27 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - International Airlines Group (IAG), Ryanair, easyJet en Wizz Air hebben klachten ingediend bij de Europese Commissie tegen stakingen bij de Franse luchtverkeersleiding die het fundamentele principe van vrij verkeer binnen de EU schaden.

De luchtvaartmaatschappijen trekken het recht van staken niet in twijfel, maar zijn van mening dat Frankrijk EU recht schendt door vluchten boven Frankrijk niet te faciliteren tijdens stakingen. Passagiers die over Frankrijk vliegen naar andere lidstaten waar geen stakingen plaatsvinden, worden zo in hun fundamentele recht van vrijheid van verkeer geschaad.

Dit jaar is het aantal stakingen van Franse luchtverkeersleiding met 300 procent toegenomen ten opzichte van 2017. Afgelopen maand heeft de Franse Senaat vastgesteld dat Frankrijk de oorzaak is van 33 procent van vertraagde vluchten in Europa. De Senaat heeft ook gesteld dat het recht om te staken afgewogen moet worden ten opzichte van de plicht om publieke diensten te verlenen.

Willie Walsh, IAG CEO, zegt: “Het recht om te staken moet afgewogen worden tegen de vrijheid van verkeer. Het zijn niet alleen passagiers die van en naar Frankrijk vliegen die geraakt worden door stakingen van de Franse luchtverkeersleiding. Passagiers op routes die over Frankrijk vliegen, vooral het grote luchtruim dat Marseille en een deel van de Middellandse Zee omvat, hebben te maken met vertragingen en grote verstoringen. Alle luchtvaartmaatschappijen hebben hier last van, maar het heeft een bijzonder negatief effect op het toerisme en de economie van Spanje.”

De klachten refereren aan een juridisch precedent in deze zaak. In 1997 heeft Spanje zich bij de Europese Commissie beklaagd nadat Franse boeren een aantal jaar de doorvoer van groente en fruit naar de EU hebben geblokkeerd. Het Europese Hof heeft zich toen tegen Frankrijk uitgesproken nadat Frankrijk onvoldoende de acties van de boeren heeft geadresseerd en daarmee vrij verkeer van goederen niet heeft gegarandeerd.

Michael O’Leary, Ryanair CEO, zegt: “Europese luchtverkeersleiders bereiken het punt van een inzinking omdat dagelijks honderden vluchten geannuleerd worden of vertraagd zijn omdat óf de Franse luchtverkeersleiding staat, óf Europese luchtverkeersleiding onvoldoende mankracht heeft. Wanneer luchtverkeersleiding in Griekenland of Italië staakt kunnen passerende vluchten gewoon doorgaan als normaal. Waarom doet Frankrijk niet het zelfde? Luchtverkeersleiders (vooral in Duitsland en het VK) verschuilen zich achter slechte weersomstandigheden en eufemismen zoals ‘capaciteitsrestricties’ terwijl ze gewoon te weinig mensen hebben ingeroosterd om het aantal geplande vluchten te kunnen afhandelen. Deze verstoringen zijn onacceptabel en we roepen de Europese nationale regeringen en de Europese Commissie op om urgent en ferm te handelen zodat luchtverkeersleiding voldoende is bemand en dat passerende vluchten doorgang kunnen vinden wanneer luchtverkeersleiding in een land staakt, zoals regelmatig gebeurd in Frankrijk.”

Johan Lundgren, easyJet CEO, zegt: “Wij respecteren volledig het recht om te staken en zijn in constructieve dialoog met de EU en de Franse overheid om de problemen door stakingen van luchtverkeersleiding te adresseren. Helaas hebben onze passagiers nog weinig gemerkt van enige progressie. Daarom vinden wij het noodzakelijk om deze volgende stap te nemen, vooral vanwege de aanhoudende stakingen dit jaar, tot op heden al 29 dagen.''

József Váradi, Wizz Air CEO, zegt: “Het falen van de Franse luchtverkeersleiding om continue en adequate service te bieden heeft al geleid tot grote verstoringen in de reisplannen van duizenden passagiers in heel Europa en luchtvaartmaatschappijen krijgen hiervoor de rekening gepresenteerd. Het adresseren van dit probleem moet een prioriteit zijn voor de Europese autoriteiten zodat Europese burgers en bedrijven niet langer worden gegijzeld door nationale kwesties en interne onenigheid.”

Volgens Eurocontrol zijn tot en met juni 16.000 vluchten vertraagd door stakingen bij luchtverkeersleidingen in Europa. Dit heeft impact gehad op meer dan 2 miljoen passagiers.

Afgelopen zomer heeft de Europese Commissie gezegd dat sinds 2005 rond de 357 stakingen van luchtverkeersleiding in Europa hebben plaatsgevonden. Dat is het equivalent van ongeveer één maand per jaar dat het Europese luchtruim wordt verstoord door stakingen.