Transportfacturen verjaren snel in Duitsland

Transportfacturen verjaren snel in Duitsland

HOENSBROEK - Ondernemer Ger Janssen van Gejatra Transport in Hoensbroek vertelde eerder deze week op Transport Online dat hij 1.800 euro tegoed heeft voor drie gereden ritten voor Hermanns & Kreutz uit het Duitse Monschau-Kalterberg. Hij beweerde daarbij dat er in Duitsland een regel zou zijn dat wanneer een factuur niet binnen een jaar voldaan wordt en ze nergens zwart op wit gereageerd hebben, de factuur kwijtgescholden wordt. Op initiatief van Transport en Logistiek Nederland (TLN) geeft de Duitse advocaat Claus Peters uit Bocholt uitleg.

Peters: “De Duitse wetgever heeft voor iedere vordering een verjaringstermijn in de wet vastgesteld. Voor het transport gelden hierbij verschillende verjaringsregelingen.”

“Bij een grensoverschrijdend transport, bijvoorbeeld van Nederland naar Duitsland, zijn dwingend de regels van de zogenoemde CMR van toepassing.”

“Als een transporteur opdracht gekregen heeft voor een bepaald transport en hij na het bedoelde vervoer zijn factuur stuurt, gebeurt het helaas vaak, dat deze factuur niet door de opdracht gevende partij betaald wordt. Hiervoor bestaan verschillende redenen, bijvoorbeeld dat het transport niet, niet op tijd of niet volgens de afspraken doorgevoerd werd, of een gedeelte van de lading beschadigd is en pallets niet geruild werden.”

Grensoverschrijdend transport

“Bij een grensoverschrijdend transport begint de verjaringstermijn voor de transportvordering reeds met de opdrachtgeving en de verjaringstermijn eindigt 15 maanden later. Dus stel, dat een opdrachtgever op 1 juni 2018 een transportopdracht gegeven heeft en vervolgens de vrachtpenningen niet wenst te betalen, dan is de vordering van de transporteur 15 maanden later, dus met afloop van 1 september 2019, verjaard.

“Dat wil zeggen, dat de transporteur, die binnen de verjaringstermijn de wettelijk voorgeschreven juridische stappen niet ondernomen heeft, geen betaling meer kan eisen. De opdracht gevende partij kan zich dan simpelweg op een verjaring beroepen.”

“In Duitsland kan een verjaring niet door middel van een aangetekende sommatiebrief gestuit worden. In Duitsland is het dus wettelijk voorgeschreven, dat voor afloop van de verjaringstermijn een gerechtelijke procedure opgestart gaat worden. Andere rechtshandelingen, dus bijvoorbeeld een of meerdere aanmaningen, zijn niet bevoegd de verjaring te stuiten.”

Helaas vaak

Mr. Peters: “In de praktijk komen wij helaas vaak tegen, dat een Nederlandse transporteur talloze aanmaningen stuurt in de veronderstelling, dat er dan uiteindelijk alsnog een betaling zal volgen. In Duitsland wordt dit echter zo begrepen, dat de transportondernemer nog geduld heeft. Immers hij stuurt nog aanmaningen. Zoals gemeld zijn deze niet rechtsgeldig om de verjaring te stuiten.”

“Het is dus dringend aan te bevelen, dat men op tijd de zaak uit handen geeft. En een gerechtelijke procedure gaat opstarten teneinde alsnog tot een betaling van de vrachtpenningen te komen.”

“Bij een binnenlandse transport binnen Duitsland -dus bijvoorbeeld van Hamburg naar München- bestaat een verjaringstermijn van één jaar ten opzichte van betaling van transportloon. Deze verjaringstermijn begint met het afleveren van de goederen.”

Niet bevoegd

“Dus stel: Hier heeft een opdrachtgever op 1 juni 2018 opdracht voor een transport van Hamburg naar München gegeven en de goederen worden op 3 juni 2018 keurig bij de ontvangende partij afgeleverd. De opdrachtgever betaalt de facturen niet. In dit geval verjaart de vordering van de transportondernemer met afloop van 3 juni 2019. Dus één jaar na aflevering van de goederen.

“Ook hier geldt, dat een buitengerechtelijke aanmaning niet bevoegd is de verjaring te stuiten. Ook hier zal de transportondernemer binnen de verjaringstermijn van één jaar, dus uiterlijk voor 3 juni 2019, een gerechtelijke procedure opgestart moeten hebben, anders kan zich de opdracht gevende partij wederom met succes op een verjaring beroepen”, besluit mr. Peters.


Loopt Gejatra Transport 1800 euro mis door Duitse verjaringsregeling?

missing-image HOENSBROEK - “Wij hebben in september en november van het afgelopen jaar respectievelijk één en twee vrachten gereden voor het Duitse Transportbedrijf Hermanns & Kreutz uit Monschau-Kalterberg. Maar nooit m...

Transporteurs niet blij met Duitse tolplannen

missing-image ZOETERMEER - Nederlandse transporteurs zijn niet blij met de aanstaande verhoging van de tolheffingen in Duitsland. Volgens branchevereniging TLN leidt dit tot extra kosten. Een woordvoerder spreekt van een zorgelijke ontwikk...

Aantal LZV's in Nederland groeit

missing-image ZOETERMEER - De LZV zit in de lift, dat meldt Transport en Logistiek Nederland. Het afgelopen jaar zijn er maar liefst 400 nieuwe combinaties bijgekomen. Inmiddels zijn er bijna 1.800 LZV’s in Nederland in gebruik. TLN verwa...

Verbod op weekendrust in cabine in Duitsland een feit

missing-image ZOETERMEER - Sinds gisteren, donderdag 25 mei, geldt in Duitsland het verbod op het genieten van de normale weekendrust van 45 uur in de cabine. ​TLN vindt deze invoering zorgelijk en bepleit om, onder deze omstandigheden, oo...

TLN: 'weekendrust in cabine moet minimaal eens per drie weken mogelijk blijven'

missing-image ZOETERMEER - Nadat bekend werd dat ook Duitsland, na België en Frankrijk, probeert een verbod op de normale wekelijkse rust in de cabine in te voeren gaan ook, met name vanuit de vakbonden, geluiden op om ook in Nederlan...

Transportrisico

Rijverboden

maandag 13 augustust/m zondag 19 augustus:

Voor alle rijverboden van deze week klikt u hier!


Meer rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!