Clicky


Griekspoor voorziet pontbruggen Den Helder en Texel van nieuwe slijtlagen

Griekspoor voorziet pontbruggen Den Helder en Texel van nieuwe slijtlagen
12-07-2018 09:49 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

NIEUW-VENNEP - Het Nieuw-Vennepse civieltechnische bedrijf Griekspoor is verantwoordelijk voor de vervanging van de slijtlagen van de pontbruggen op Texel en Den Helder. Jaarlijks vervoert hoofdopdrachtgever TESO ruim 600.000 auto's op deze route, wat voor hoge belasting van de rijdekken zorgt. Aangezien de pont zeer belangrijk is voor de bereikbaarheid tussen het eiland en het vaste land, was het noodzakelijk dat de werkzaamheden dusdanig uitgevoerd werden dat dit niet ten koste ging van de mobiliteit.

Slijtage onderste deklaag

Een pontbrug is een beweegbare brug met twee rijdekken welke met één kant vast zit aan het land en aan de andere kant in hoogte versteld kan worden. Hierdoor ontstaat er een rijplaat die beide pontverdiepingen bereikt. Het bovenste rijdek is voor het normale gemotoriseerde verkeer. Auto's, motoren, et cetera. Het onderste rijdek is voor het zware verkeer. Vrachtwagens, bussen, et cetera. Vanwege de druk wat het zware verkeer op het dek uitoefent, slijt het onderste rijdek sneller dan het bovenste. Vandaar dat TESO de opdracht heeft gegeven deze onderste slijtlagen te laten vervangen.

Impact op reizigers wegens nachtelijke en gefaseerde uitvoering beperkt

Omdat het dekonderhoud gepaard gaat met hinder voor reizigers, de pont is immers de enige manier om van en naar Texel te komen, zijn de werkzaamheden opgedeeld in vier fases. Elke fase betrof één helft van het rijdek, een oppervlakte van 32 meter lang en 3 meter breed.

De planning, welke afgestemd is met opdrachtgever Van Doorn Geldermalsen en gebruiker TESO, heeft ervoor gezorgd dat ook in de drukke perioden (maandag overdag, vrijdag overdag, vakanties en feestdagen) de pont ‘gewoon’ gebruikt kon worden. Dit impliceerde dat Griekspoor en onderaannemer Kuilboer met name ’s nachts gewerkt hebben volgens gefaseerde uitvoering. Elke fase werd binnen drie nachten afgerond. Na vier weken waren de slijtlagen van beide pontbruggen compleet vervangen en was de belijning aangebracht.

Werkzaamheden per fase

Bij elke fase werden de volgende werkzaamheden in drie nachten uitgevoerd:

  • Wegschrapen en afvoeren van de bestaande slijtlaag
  • Schoonstralen van het stalen dek, een visuele inspectie en het aanbrengen van een primer voor de slijtlaag
  • Aanbrengen van de instrooilaag, instrooien met ruwe korrels en afwerken met een finishlaag voor extra bescherming tegen UV-straling en het bijeen houden van de korrels

Rogier de Jeu, werkvoorbereider en calculator bij Griekspoor: “De nieuwe slijtlaag kan heel wat aan. De middelste laag van de slijtlaag, de instrooilaag, is extra dik aangebracht met een ruwe korrel (3-5 mm). Dat zorgt voor betere weerstand tegen de druk van het verkeer en geeft meer grip.”