Vervoer tussen havengebied Gent in North Sea Port en achterland voor grootste deel over binnenwateren

Vervoer tussen havengebied Gent in North Sea Port en achterland voor grootste deel over binnenwateren

GENT/VLISSINGEN - Bij de bedrijven in North Sea Port worden goederen via zeeschepen aan- en afgevoerd. Een groot deel daarvan heeft een voor- of natransport naar het achterland. Uit jaarlijks onderzoek blijkt dat voor het havengebied van Gent nog steeds het grootste deel van dit vervoer via binnenvaart verloopt.

In 2016 was er een modal split van 55 procent van het vervoer met het achterland via binnenvaart, 34 procent via de weg en 11 procent via het spoor. In 2017 blijft deze verhouding gelijk: 54 procent via binnenvaart, 35 procent via de weg en 11 procent via het spoor. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van alle vervoersmogelijkheden met het achterland in 2017 dat North Sea Port uitvoerde.

Door de ruime groei van de goederenoverslag via zeevaart in 2017 en het gelijk blijven van de verdeling tussen de vervoersmogelijkheden, betekent dit ook een groei bij de totaaltonnages van deze modi. De doelstelling voor de modal split staat vandaag nog steeds op 50 procent binnenvaart, 35 procent wegtransport en 15 procent spoor (2020). Hieraan is voor 2 modi reeds voldaan, enkel het spoor hinkt nog achterop.

Multimodale haven

North Sea Port is door haar ligging in West-Europa en haar infrastructuur een multimodale haven. Goederen die de haven binnenkomen, worden verder vervoerd met zeeschepen, binnenschepen, per trein, per truck en zelfs per pijpleiding. Die mix van mogelijkheden is een sterke troef.

Onderzoek in hele havengebied

Voor het havengebied Gent in North Sea Port wordt al enkele jaren nagegaan hoe goederen naar de bedrijven in de haven worden aan- en afgevoerd vanuit en naar het achterland. Zo wordt het verkeer in kaart gebracht van de bedrijven met een goederenoverslag via zeevaart van minstens 20.000 ton per jaar. De recentste cijfers gaan over het jaar 2017.

Deze modalsplitenquête werd de voorbije maanden voor het laatst afgenomen voor het havengebied van Gent alleen. De eerste voorbereidingen zijn ondertussen getroffen om begin 2019 de bedrijven in het hele havengebied van North Sea Port te bevragen.


Meer dan helft van de binnenkomende goederen verlaat Nederland weer

missing-image DEN HAAG - Meer dan de helft van de goederen die Nederland binnenkomen wordt doorgevoerd of wederuitgevoerd. Bij wederuitvoer worden de goederen tijdelijk Nederlands eigendom en wordt vaak nog een minimale bewerking gedaan. Bij do...

Grootste deel van via zee vervoerde goederen afkomstig uit Rusland

missing-image DEN HAAG - In 2017 steeg het vervoer door zeeschepen met 1,1 procent tot 594 miljoen ton. Het grootste deel hiervan, 401 miljoen ton, kwam Nederland binnen. Dit was 0,8 procent meer dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de Jaarmon...

North Sea Port kent beste halfjaar ooit voor goederenoverslag

missing-image GENT/VLISISNGEN - North Sea Port boekte in het eerste halfjaar van 2018 een maritieme goederenoverslag van 35,8 miljoen ton. Met een groei van bijna 11 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2017 is dit het beste halfjaar...

Diederik Samsom toezichthouder bij North Sea Port

missing-image VLISSINGEN - Diederik Samsom wordt lid van de toezichthoudende raad van fusiehaven North Sea Port. Op vrijdag is met het zetten van de laatste handtekeningen de fusie tussen het Zeeland Seaports en het Vlaamse Havenbedrijf Gent oo...

CEO’s van North Sea Port bekroond voor geslaagde fusie

missing-image TERNEUZEN - Geen Havenman of -vrouw dit jaar, maar een Havenduo: voor het eerst gaat de titel naar twee personen. Jan Lagasse en Daan Schalck speelden een belangrijke rol in de fusiegesprekken die hebben geleid tot North Sea Port....

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden
Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!