Clicky


NPO bezuinigt wegens dalende reclame-inkomsten

NPO bezuinigt wegens dalende reclame-inkomsten
25-06-2018 20:22 | Financieel | auteur ANP

DEN HAAG - De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft volgend jaar ongeveer 60 miljoen euro minder te besteden en moet gaan bezuinigen. De gevreesde daling van de reclame-inkomsten zet "helaas'' door, schrijft minister Arie Slob (Media) aan de Tweede Kamer.

De NPO wil vooral met bezuinigingen op programma's uit de geldzorgen komen, meldt Slob, die de plannen van de omroepen kreeg voorgelegd. Ook op de eigen organisatie kan wat worden bespaard. De NPO hoopt verder een extraatje te verdienen met de verkoop van online reclame.

Maar voordat de omroepen het mes zetten in programma's, moeten zij eerst maar eens hun reserves aanspreken, waarschuwt de minister. Dat is verplicht. Hij denkt dat de NPO daaruit volgend jaar minstens 24 miljoen euro zou kunnen putten.

Slob houdt er rekening mee dat de reclame-inkomsten dit jaar nog meer tegenvallen dan al gedacht. Maar dat wil hij niet doorberekenen aan de omroep, omdat die al hard wordt geraakt.