Clicky


CNV Vakmensen geschokt over Pools nep-rijbewijs op bestelling

CNV Vakmensen geschokt over Pools nep-rijbewijs op bestelling
25-06-2018 11:49 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

UTRECHT - CNV Vakmensen zegt diep geschokt te zijn over het aangetoonde gemak waarmee je via een Poolse website nep-documenten, zoals een vrachtwagenrijbewijs kan bestellen. De documenten zijn met het blote oog niet van echt te onderscheiden. Pas als de gegevens in de systemen worden gecontroleerd komt de fraude aan het licht.

Tjeerd Orie van CNV Vakmensen: "Dit leidt tot oneerlijke concurrentie en bovendien tot levensgevaarlijke situaties op de weg."

Orie vervolgt: "Het grote gevaar is dat het rijbewijs met alleen een optische check niet van echt te onderscheiden is. Alleen door de gegevens door het systeem te halen kom je erachter dat het om een vals document gaat. Helaas hebben Nederlandse controleurs van de Inspectie Leefomgeving en Milieu (IL&T) geen toegang tot de buitenlandse systemen. Dat geeft incompetente buitenlandse chauffeurs ruim baan, wat zorgt voor ongewenste en levensgevaarlijke situaties op de Europese en Nederlandse wegen."

Kaderleden van CNV Vakmensen, verenigd in de stichting Chauffeurstoekomst, namen de proef op de som en kwamen erachter dat het geen enkele moeite kost om in weinig tijd een officieel document thuisgestuurd te krijgen. Op de betreffende website zijn tal van Europese rijbewijzen te koop waarmee je als vrachtwagenchauffeur kan rondrijden in Europa. Voor 170 euro voorziet het bedrijf de documenten van de gewenste handtekening en van een holografische layer. De webshop pleit zichzelf vrij via disclaimers waarin het meldt dat de documenten voor de grap zijn bedoeld en niet mogen worden ingezet als officieel document.

Volgens Orie kunnen ook werkgevers de rijbewijzen niet goed controleren. "Veel goedkope buitenlandse chauffeurs zonder opleiding vinden op die manier hier werk, wat ten koste gaat van duur opgeleide Nederlandse professionals."

Niet nieuw

Het gekochte rijbewijs is echter niet nieuw. In 2014 al stelde Peter van Dalen van de Christen Unie aan Europol al vragen over het kopen van een rijbewijs in Oost-Europese landen. Deze vragen volgde nadat eerder in 2011 na vragen aan het Europarlement, het Europarlement er niet uit kwam.

Bestuurderskaart

Een chauffeur moet naast het rijbewijs ook een ‘bestuurderskaart’ hebben, waarop door de tachograaf onder andere de rij- en rusttijden worden geregistreerd. Bij het aanvragen van een bestuurderskaart wordt in Nederland automatisch een check op het rijbewijs uitgevoerd. Hierdoor kan een chauffeur met een vals Nederlands rijbewijs hier geen bestuurderskaart krijgen.

Europa

Wat CNV Vakmensen betreft moet Europa strenger tegen dit soort praktijken op te treden. Nederlandse controleurs van IL&T moeten bijvoorbeeld toegang krijgen tot registers in het buitenland om de juistheid van buitenlandse rijbewijzen en bestuurderskaarten te controleren. Het Europese mobiliteitspact, waarover binnenkort door het Europees Parlement wordt gestemd, biedt volgens Orie echter helemaal geen soelaas: "De Europese Commissie komt juist met voorstellen die hier haaks op staan. Chauffeurs worden met verruimde rij- en rusttijden gestimuleerd vaker en langer in Europa en Nederland rond te rijden. En daar hebben ze niet eens een deugdelijk rijbewijs meer voor nodig. Alle weggebruikers lopen hierdoor een groot risico. Onbegrijpelijk."

Een Vandaag

Televisieprogramma EenVandaag neemt het Poolse nep-rijbewijs in de uitzending van vanavond (25 juni) onder de loep. Daarin komen ook kaderleden van CNV Vakmensen aan het woord. Zij bestelden via de Poolse website een Nederlands rijbewijs op naam van Mark Rutte.