'Openhartoperatie' voor verkeerstoren Schiphol

'Openhartoperatie' voor verkeerstoren Schiphol

SCHIPHOL - De verkeerstoren op Schiphol ondergaat vanaf dit najaar een grondige verbouwing. De buitenkant blijft zoals hij is, maar van binnen gaat alles op de schop. "Het wordt een openhartoperatie: het verkeer gaat door terwijl de operatie bezig is", aldus topman Michiel van Dorst van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) tijdens een presentatie op Schiphol.

Het aantal werkplekken wordt uitgebreid en er komen nieuwe consoles (werkstations). De luchtverkeersleiders werken nu nog in één ring van werkplekken, maar dat worden er twee: een binnenring op een verhoging en een buitenring dichter voor de ramen van de toren. Na de verbouwing kunnen er vijftien mensen tegelijk op de toren werken, nu zijn dat er maximaal negen.

De 'papieren strippen', die op een metalen liniaal zijn geplakt en staan voor de vliegtuigen die de verkeersleiders onder hun hoede hebben, worden vervangen door elektronische 'strippen' op een scherm. De verkeersleiders hoeven dus geen papieren strips meer fysiek aan elkaar door te geven, maar kunnen vliegtuigen naar collega's 'swipen'. Daardoor ontstaat meer rust, ook al omdat het gekletter van de metalen linialen wegvalt.

Het vliegverkeer ondervindt geen hinder van de verbouwing. De grote werkzaamheden gebeuren 's nachts, als er minimaal vliegverkeer is. De verkeersleiders zitten dan in de noodtoren.

De toren met de nieuwe opstelling is op ware grootte nagebouwd in het atrium van het LVNL-pand. Zo kan er met alles worden geoefend. Na de verbouwing blijft de maquette daar staan, er wordt nog gezocht naar een nieuwe bestemming. Mogelijk wordt het een simulator- of rondleidingsruimte.

De vernieuwde verkeerstoren wordt in mei volgend jaar opgeleverd. De kosten van de verbouwing bedragen 12 miljoen euro, zegt financieel directeur Marlou Banning. Daaraan draagt de Europese Unie 3 miljoen bij. LVNL betaalt de overige 9 miljoen zelf. De LVNL heeft start- en landingsgelden die luchtvaartmaatschappijen afdragen als primaire inkomstenbron.

De 101 meter hoge toren werd in juni 1991 geopend door toenmalig koningin Beatrix. Het vliegverkeer is sindsdien verdubbeld.


Grote verkeerstoren Schiphol bestaat 25 jaar

missing-image SCHIPHOL - De grote verkeerstoren op Schiphol bestaat zaterdag 25 jaar. De toenmalige koningin Beatrix opende hem op 4 juni 1991. Sindsdien hebben de luchtverkeersleiders vanuit de toren bijna 10 miljoen vliegtuigen op de luchthav...

Nieuwe radartoren op Schiphol [+foto]

missing-image SCHIPHOL - Donderdagochtend 21 april is men nog druk bezig met het bouwen van een nieuwe radartoren op de kruising van de Hoofdweg en de Vijfhuizerweg in Haarlemmermeer. De nieuwe toren, genoemd TAR Schiphol West, staat naast d...

Luchtverkeersleiding verdeelt landingsbanen in 'beschikbaar' en 'niet-beschikbaar'

missing-image AMSTERDAM - Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is voortaan duidelijk over de status van start- en landingsbanen. Er zijn vanaf nu nog maar drie duidelijke mogelijkheden: onbruikbaar (starten en landen is niet mogelijk), niet be...

ILT: Schiphol binnen de normen

missing-image DEN HAAG - De geluidbelasting en het externe veiligheidsrisico van de luchthaven Schiphol zijn in 2013 binnen de normen gebleven. De normen voor de uitstoot van stoffen die lokale luchtverontreiniging veroorzaken zijn ook niet ove...

Verdachte Syriëgangster met baby op Schiphol opgepakt

missing-image AMSTERDAM - Een 22-jarige vrouw die vermoedelijk terugkeerde uit het strijdgebied van IS is dinsdagavond op Schiphol aangehouden. Zij kwam met haar baby van enkele maanden aan op een vlucht vanuit Erbil. De vrouw uit Rotte...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden
Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!