ProRail en Baltic Rail werken samen om spoorgoederenvervoer te stimuleren

ProRail en Baltic Rail werken samen om spoorgoederenvervoer te stimuleren

AMSTERDAM - ProRail en Baltic Rail gaan samenwerken om het spoorgoederenvervoer verder te stimuleren. Dat maakt CEO Pier Eringa van ProRail maandag bekend in Letland. Hij reist daar in het kielzog mee van Koning Willem-Alexander tijdens een staatsbezoek.

Eringa: "ProRail en Baltic Rail hebben de gezamenlijke ambitie om de reistijd de komende jaren verder te verkorten. Op termijn moet een goederentrein de 1.800 km tussen de Nederlandse en de Baltische havens in 22 uur af gaan leggen. En een slaaptrein 12 uur." 

Vorig maand bleek al dat China graag met ProRail wil samenwerken. Pier Eringa: “Als ProRail lopen wij internationaal voorop op het gebied van data, innovatie en kennisontwikkeling. Delegaties vanuit de hele wereld staan hier op de stoep om van ons te leren. In het buitenland kijkt iedereen vol waardering naar het Nederlandse spoornetwerk en staat het 'keurmerk ProRail' voor topkwaliteit”.

“Het stimuleren van het goederenvervoer per spoor is een topprioriteit voor ProRail. We zien dat er meer goederen over het spoor wordt vervoerd. Dat is een goede zaak. Het spoor is immers een van de duurzaamste manieren van vervoer. Zo rijden de meeste treinen elektrisch en is daardoor de CO2-uitstoot laag ten opzichte van bijvoorbeeld de vrachtwagen of boot”. Om het vervoer per spoor te stimuleren is een Europees netwerk van internationale ‘goederencorridors’ ingericht. Dat zijn doorgaande treinpaden door heel Europa.

Vanuit Nederland lopen drie belangrijke goederencorridors door Europa. Een belangrijke corridor is de Rijn – Baltische Staten corridor. Deze loopt via de havens van Rotterdam en Amsterdam via Duitsland, naar Polen, Tsjechië en de Baltische Staten. Voor een optimaal gebruik van de spoorcorridor wordt de variëteit aan systemen teruggebracht en worden zo veel mogelijk geharmoniseerde Europese technieken geïnstalleerd. Een geoptimaliseerde spoorcorridor verbetert de verbinding tussen de Rotterdamse haven en het Europese achterland.

ProRail verwacht dat het vervoer over het spoor nog flink groeit. In 2030 bijvoorbeeld, wordt er vanuit de Rotterdamse havens niet 25 maar ongeveer 70 miljoen ton via het spoor verder vervoerd. Dat zijn zes keer zo veel zeecontainers. De logistieke puzzel wordt daarmee ook complexer. Want er kunnen misschien wel 50 partijen betrokken zijn bij een hele ‘goederentransportketen’. Dat vraagt dus nauwe afstemming, goede afspraken en heldere informatie over en weer. Kortom: een goede samenwerking. ProRail zorgt dat het spoor klaar is voor deze uitdagingen.


ProRail steekt miljarden in vernieuwen spoor

missing-image UTRECHT - Het wordt de komende tien jaar flink drukker in de treinen. Om die groei te kunnen opvangen investeert ProRail zeker 20 miljard euro in vernieuwing van het spoor. ProRail-topman Pier Eringa zegt in De Telegraaf d...

Vertraging spoor vooral schuld van vervoerders

missing-image AMSTERDAM - Treinvervoerders zijn verantwoordelijk voor de meeste verstoringen op het spoor. Zij zorgen voor bijna de helft van alle vertragingsuren, schrijft De Telegraaf op basis van cijfers van spoorbeheerder ProRail. I...

Vaker grotere verstoringen treinverkeer

missing-image UTRECHT - Het treinverkeer had vorig jaar te maken met meer omvangrijke storingen dan het jaar ervoor. In totaal waren er dat jaar 628 grotere storingen, tegenover 610 in het voorgaande jaar. Dat blijkt uit woensdag gepublice...

Minder vaak vertraging door dieren op het spoor

missing-image UTRECHT - Ondanks allerlei maatregelen om dieren te weren van het spoor, waren er vorig jaar bijna 1900 aanrijdingen en andere incidenten met dieren. Volgens spoorbeheerder ProRail liepen 4861 treinen daardoor vertraging op, 20 pr...

Vrachtwagen trekt bovenleiding stuk bij Barneveld [+foto]

missing-image BARNEVELD - Vandaag, donderdag 1 maart, heeft een vrachtwagen op een overweg bij Barneveld de bovenleiding geraakt. Daarbij heeft hij de draden boven beide sporen kapot getrokken en kunnen er geen treinen rijden tussen Amersfoort ...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Fotoalbum
Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!