Clicky


CDA: Europese luchtvaart toekomstbestendig maken

CDA: Europese luchtvaart toekomstbestendig maken
12-06-2018 14:03 | Politiek | auteur Redactie [FE]

STRAATSBURG - Vandaag heeft het Europees Parlement in Straatsburg ingestemd met de uitkomst van de onderhandelingen tussen het parlement en de Raad over de herziening van de basis verordening over EASA. EASA (European Aviation Safety Agency) is de organisatie in de Europese Unie die verantwoordelijk is voor veiligheid in de luchtvaart. "Een heel belangrijke stap om de veiligheid in de luchtvaart toekomstbestendig te maken," aldus Wim van de Camp.

Door de snelle ontwikkelingen in de luchtvaart was een versterking van het mandaat van het Europese agentschap nodig. Wim Van de Camp: "Met deze vernieuwde verordening schept de EU de juiste voorwaarden om de verwachte stijging van de luchtverkeer met 50% in de komende 20 jaar aan te kunnen. De nieuwe wetgeving geeft EASA ruimere bevoegdheden om veiligheidsstandaarden te bepalen voor vliegtuigen en vliegvelden. Dit was hard nodig om de Europese luchtvaart toekomstbestendig in een concurrerende wereldmarkt waar veel nieuwe ontwikkelingen op komst zijn."

In de hervorming wordt er verder voor het eerst op Europees niveau wetgeving gemaakt om het gebruik van drones te reguleren en onveilige situaties in het luchtruim te voorkomen. "Drones zijn niet alleen een belangrijke ontwikkeling voor de economie, maar ook een potentiële bedreiging voor de veiligheid in het luchtruim en voor mensen op straat. We zien ook een jaarlijkse toename van de incidenten met drones in het luchtruim. Het is dan ook verstandig dat voor drones die echt schade aan kunnen richten er een Europese certificering en registratie is afgesproken," aldus Van de Camp.

Verder wordt er in de nieuwe regels een begin gemaakt aan een nieuw systeem voor het verzenden van belangrijke cockpitdata in het geval van problemen. "Hulpdiensten zijn bij ongelukken soms veel tijd kwijt met het zoeken naar de zwarte doos. Pas als deze gevonden is, en nog bruikbaar is, weet men pas echt wat in de cockpit is gebeurd. Dit is technisch gezien achterhaald en bovendien kost het waardevolle tijd voor het lokaliseren van een vliegtuig, het achterhalen van de oorzaken van een ongeluk en het informeren anderen betrokkenen, zoals familie van de passagiers. We geven EASA nu het mandaat een systeem te ontwikkelen waarmee we minder afhankelijk worden van de zwarte doos," aldus Van de Camp.

Wim Van de Camp: "In de nabije toekomst dient de volgende uitdaging zich al aan: Brexit. De grote vraag is of Groot Brittannië onderdeel kan blijven van EASA en wat er met al het hoog gekwalificeerde Britse personeel gebeurt die nu voor EASA werken? Hun eigen veiligheidsinstituut is volledig geïntegreerd in EASA en nu dient de vraag zich aan of ze weer verzelfstandigd moeten gaan worden."

Met deze instemming door het Parlement is de weg vrij voor publicatie van de verordening in het Publicatieblad van de Europese Unie, waarna het in werking zal treden.