Clicky


Eerste Volvo LNG vrachtwagens rijden in Nederland

Eerste Volvo LNG vrachtwagens rijden in Nederland
12-06-2018 10:34 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

BEESD - Sinds kort rijden de eerste Euro 6 Volvo LNG-vrachtwagens in Nederland. Het betreft Volvo’s FH met 420 en 460 pk die worden ingezet voor zwaar regionaal en internationaal transport bij verschillende vervoerders verspreid over het land. De nieuwe vrachtwagens leveren dezelfde prestaties, rijeigenschappen en een vergelijkbaar brandstofverbruik als de dieselmodellen van Volvo. De CO2-uitstoot van de nieuwe vrachtwagens is echter 20-100 procent lager dan die van vergelijkbare diesel-modellen.

Eind vorig jaar introduceerde Volvo vrachtwagens haar nieuwe Volvo FH LNG en Volvo FM LNG. De vrachtwagens zijn beschikbaar met 420 of 460 pk voor zwaar regionaal en internationaal transport.

Inmiddels rijden de eerste Euro 6 Volvo LNG-vrachtwagens in Nederland bij verschillende gerenommeerde vervoerders. En de bestellingen lopen door. Naast ervaren LNG-vervoerders zoals Peter Appel en St. van den Brink is er ook een grote groep klanten die hun eerste LNG-vrachtwagens kopen.

“We merken dat veel vervoerders nu de stap maken naar LNG. In het verleden werd de noodzaak voor duurzamer transport vooral door verladers aangewakkerd. Nu alles, van infrastructuur tot truck en tankfaciliteiten, klopt, merken we echter ook een toenemende vraag onder vervoerders”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo vrachtwagens Nederland. Ook ADR-transporten zijn nu mogelijk met LNG.

Een van de vervoerders die met LNG gaat rijden, is Transport van Overveld. “Uit eigen overweging hebben we besloten al heel snel twee nieuwe FH LNG-trekkers aan te schaffen. We doen dit omdat we beseffen dat ook wij ons steentje bij moeten dragen aan het verder verduurzamen van het wegtransport, willen we onze eigen toekomst en vooral die van onze kinderen veilig stellen. Wij rijden op Spanje, dus een alternatief vinden wat hierbij past, was tot nu toe haast onmogelijk. Elektrisch rijden is geen optie. Ook met LNG zijn er nog wel wat haken en ogen, maar op onze route bevindt zich een aantal stations en we willen het gewoon gaan doen. Qua prestaties en chauffeurscomfort hoeven we gelukkig niets in te leveren ten opzichte van onze dieselvrachtwagens”, verklaart Gert van Overveld van Transport van Overveld.

John van Os, wagenparkbeheerder bij Kivits Drunen, is erg te spreken over de LNG-vrachtwagens: “Wij hebben hier nu twee nieuwe FH LNG-vrachtwagens lopen en de eerste resultaten zijn veelbelovend. Het lijkt erop dat het gemiddelde LNG-verbruik bij onze inzet (nationaal koelvervoer, red.) ruim onder de 20 kg per 100 km blijft.”

Volvo vrachtwagens verwacht dit jaar nog meer dan 50 LNG-vrachtwagens te leveren in Nederland. “Dat betekent dat we hiermee weer een mooie stap richting CO2-neutraal transport zetten. Iets waar we met recht heel trots op zijn”, concludeert Jan Schouten, Manager Product bij Volvo vrachtwagens Nederland.

In plaats van een ottomotor met bougie-ontsteking, de gangbare oplossing voor voertuigen op gas, worden de Volvo FH LNG en Volvo FM LNG aangedreven door motoren die gebruik maken van het dieselprincipe. Dit betekent dat een vervoerder die voor LNG kiest, dit kan doen zonder in te leveren op rijeigenschappen, brandstofverbruik of betrouwbaarheid. De 460 pk-motor van Volvo op LNG levert een maximaal koppel van 2.300 Nm; de uitvoering van 420 pk produceert 2.100 Nm. Dit komt overeen met Volvo's dieselmotoren. Het brandstofverbruik is ook gelijk aan dat van de dieselmotoren van Volvo en is wel 15 tot 25 procent lager dan bij conventionele ottomotoren op gas.

De toegepaste brandstof is vloeibaar aardgas oftewel LNG (Liquefied Natural Gas) of vloeibaar biogas, dat bekend staat als bio-LNG. Bij gebruik van biogas neemt de ecologische voetafdruk (CO2-uitstoot) met maar liefst 100 procent af. Bij aardgas is de vermindering 20 procent.

Foto's

  • DJMiddelkoop
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions