Clicky


ENSEMBLE start aanpak uitdagingen grootschalige inzet van truck platooning met meerdere merken

ENSEMBLE start aanpak uitdagingen grootschalige inzet van truck platooning met meerdere merken
08-06-2018 08:50 | Transport | auteur Redactie [FE]

EINDHOVEN - Op 1 juni startte het ENSEMBLE-consortium officieel zijn activiteiten met het oog op de implementatie en demonstratie van truck platooning met meerdere merken op Europese wegen. Aangezien het de weg vrij maakt voor de adoptie van truck platooning met meerdere merken in Europa die het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, de verkeerscapaciteit en de doorvoer voor het vrachtvervoer over de weg verbetert, bieden de resultaten van ENSEMBLE nieuwe kansen met maatschappelijke en economische impact.

Door middel van praktijktesten over de landsgrenzen heen worden de gevolgen voor verkeer, infrastructuur en logistiek beoordeeld, terwijl relevante gegevens van veiligheidsrelevante scenario’s worden verzameld en de harmonisatie van goedkeuringsvereisten noodzakelijk wordt. De uitdagende reis begon met een startbijeenkomst in Eindhoven.

Versneld platooning van meerdere merken vrachtwagens

Gedurende het eerste jaar concentreren de projectpartners zich op het bundelen van de vereisten en het ontwikkelen van een referentieontwerp met acceptatiecriteria. Dit referentieontwerp zal door de OEM’s en leveranciers worden opgepakt voor implementatie op hun eigen vrachtwagens in het tweede jaar, terwijl de kennispartners effectbeoordelingen zullen uitvoeren met verschillende criteria. Jaar drie van het project zal zich richten op het testen van de multi-merk platoons op testbanen en internationale openbare wegen.

De technische resultaten worden geëvalueerd aan de hand van de initiële vereisten. Ook wordt de impact op het brandstofverbruik, bestuurders en andere weggebruikers vastgesteld. Uiteindelijk zijn alle activiteiten binnen het project gericht op het versnellen van de inzet van truck platooning met meerdere merken in Europa.

Wereldwijde aandacht

Sinds de eerste besprekingen tussen projectpartners en uiteindelijk de goedkeuring van het projectvoorstel door de Europese Commissie, heeft ENSEMBLE wereldwijd aandacht gekregen van meerdere partijen in de logistieke sector en ministeries van Transport. ENSEMBLE heeft vertrouwen in het behalen van de gedefinieerde resultaten, door pre-competitieve samenwerking, vereist voor het volgende niveau van innovatie in transport en logistiek.

Ronald Paul, Chief Operating Officer bij de haven van Rotterdam: “Haven van Rotterdam is partner in een Europees truck platooning project, omdat het bijdraagt ​​aan onze ambitie om duurzame oplossingen te bieden, door innovatie, voor verkeersveiligheid en snelle bereikbaarheid van onze haven.”

Mark Frequin, directeur-generaal van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat: “Het Ensemble-project zal een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van vrachtwagenplatooning, omdat het de basis zal vormen voor het platoonen van meerdere merken. Dit is een noodzakelijke stap in de richting van grootschalige inzet van deze techniek. Het ministerie volgt de ontwikkelingen van het truck platoonen op de voet, vanwege het veelbelovende perspectief dat het zal bijdragen aan verkeersveiligheid, brandstofefficiëntie en dus CO2-reductie.”

Het ENSEMBLE-project wordt geleid door TNO. Alle zes Europese vrachtwagenfabrikanten zullen hun technologische toppositie op het vlak van platooning inbrengen: DAF, DAIMLER, IVECO, MAN, SCANIA en VOLVO GROUP (VOLVO TRUCKS & RENAULT TRUCKS). CLEPA vertegenwoordigt de leveranciers van apparatuur en componenten en ondersteunt onderzoek, innovatie en inzet als aanjagers voor industriële groei. De volgende leveranciers zijn ook een partner van het project: NXP, ZF, Bosch, Continental, Brembo en WABCO.

ERTICO - ITS Europa, het platform voor de samenwerking van alle relevante belanghebbenden om ITS in Europa te ontwikkelen en in te zetten, zorgt voor een outbound focus door belanghebbenden te betrekken en de link te zijn naar de Europese Truck Platooning Community. Het consortium wordt aangevuld door de kennispartners: IDIADA (validatie en juridische uitdagingen), IFSTTAR (effectbeoordeling van infrastructuur, verkeersdoorstrooming, verkeersveiligheid en perceptie door gebruikers en logistiek), KTH (platooning-diensten) en VU Brussel (platooning business case). Dit project wordt deels gefinancierd vanuit de Europese Commissie.