Milieuzone Rotterdam volledig van kracht voor oude diesel- én oude benzineauto’s

Milieuzone Rotterdam volledig van kracht voor oude diesel- én oude benzineauto’s

ROTTERDAM - De gemeente Rotterdam mag dieselauto's van vóór 2001 en benzineauto's van vóór 1 juli 1992 weren uit het centrum van de stad. De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft in een uitspraak van vandaag, woensdag 6 juni, bepaald dat de zogenoemde 'Milieuzone Rotterdam' weer volledig van kracht is. Het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam moet nu bepalen vanaf welke datum de milieuzone feitelijk ingevoerd en gehandhaafd zal worden.

Een groot aantal eigenaren van oudere benzineauto's kwam eerder tegen het verkeersbesluit waarbij de milieuzone is ingesteld in beroep bij de rechtbank Rotterdam. Die draaide in juni 2017 het verbod op oude benzineauto's terug. De rechtbank oordeelde dat de voordelen van het weren van deze auto's uit het centrum niet in verhouding staan tot de economische belangen van de eigenaren van die auto's. Het verbod op oude dieselauto's liet de rechtbank wel in stand. Het gemeentebestuur van Rotterdam is tegen de uitspraak van de rechtbank in hoger beroep gegaan bij de Afdeling bestuursrechtspraak.

Naar het oordeel van de Afdeling bestuursrechtspraak heeft het gemeentebestuur 'beleidsruimte' bij het afwegen van de belangen vóór en tegen de milieuzone. Dat betekent dat het gemeentebestuur de ruimte heeft voor zijn eigen keuzes bij het nemen van een verkeersbesluit. Het is de taak van de bestuursrechter om te beoordelen of de nadelige gevolgen van het verkeersbesluit voor betrokkenen niet onevenredig zijn in verhouding tot het doel dat ermee wordt gediend. De bestuursrechter mag echter niet naar eigen inzicht de waarde of het maatschappelijk gewicht vaststellen dat het gemeentebestuur aan die belangen toekent. Die bevoegdheid heeft de bestuursrechter niet.

De Afdeling bestuursrechtspraak is van oordeel dat het gemeentebestuur de belangenafweging goed heeft verricht en dat "de nadelige gevolgen van de milieuzone niet onevenredig zijn in verhouding met de daarmee te dienen doelen". Daarmee komt zij tot een ander oordeel dan de rechtbank in eerste instantie. Dat de milieueffecten van het weren van de oudste, meest vervuilende benzineauto's uit het centrum mogelijk niet "in absolute termen significant groot" zijn, doet er niet toe.

Voldoende is dat deze maatregel deel uitmaakt van een groter pakket aan maatregelen die de luchtkwaliteit in Rotterdam moeten verbeteren. Bovendien past het in het streven van de gemeente om een zo groot mogelijk effect op de luchtkwaliteit te bereiken met een zo beperkt mogelijk verbod op auto's. Daarbij is belangrijk dat het gemeentebestuur met zogenoemde flankerende maatregelen, zoals een sloopregeling en ontheffingsmogelijkheden, rekening heeft gehouden met de nadelige gevolgen van de milieuzone voor autobezitters, aldus de hoogste algemene bestuursrechter.

Het gevolg van de uitspraak is dat het gehele verkeersbesluit opnieuw van kracht is geworden, dus inclusief het verbod voor benzineauto's van vóór 1 juli 1992 om de milieuzone in te rijden. Het gemeentebestuur zal nu bekend moeten maken per wanneer de eigenaren van oude benzineauto’s zich hieraan weer moeten houden.


Groei luchthaven Rotterdam moet langs Raad van State

missing-image DEN HAAG - Als Rotterdam The Hague Airport in de toekomst uitbreidingen wil doen aan zijn terminal, mag de luchthaven dat niet doen zonder de toestemming van de Rotterdamse gemeenteraad. Dit is het gevolg van een uitspraak op...

Rotterdam verbiedt oude benzine-auto opnieuw

missing-image ROTTERDAM - Eigenaren van personenauto's en bestelauto's die op benzine of LPG rijden en van voor juli 1992 zijn, mogen opnieuw niet meer rijden in de zogeheten milieuzone in Rotterdam. Eerder stak een rechter hier een ...

Raad van State: Nieuwe rijksweg 'A16 Rotterdam' mag er komen

missing-image ROTTERDAM - De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft het tracébesluit 'A16 Rotterdam' van de minister van Infrastructuur en Milieu in stand gelaten. Dit blijkt uit een uitspraak van vandaag, 2 aug...

Oude benzineauto's mogen Rotterdam weer in

missing-image ROTTERDAM - Eigenaren van personenauto's en bestelauto's die op benzine rijden en van voor 1 juli 1992 zijn, mogen toch weer in de zogeheten Milieuzone Rotterdam rijden. De rechtbank in Rotterdam vindt hun bezwaren terecht...

Bestelbusondernemers woedend over milieuzones in Utrecht en Rotterdam

missing-image UTRECHT - Utrecht had al een milieuzone voor bestelauto’s, Rotterdam krijgt er een. En zo dreigt er (weer) een wildgroei aan lokale plannen. Vele duizenden mkb-ondernemers zijn daarvan de dupe. "Ze dwingen me om dik 200...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!