Clicky


CDA: eerlijke concurrentie in het wegtransport binnen handbereik

CDA: eerlijke concurrentie in het wegtransport binnen handbereik
04-06-2018 18:36 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Vanmiddag heeft de Transport en Toerisme commissie in het Europees Parlement een flinke stap gezet naar het bestrijden van de oneerlijke concurrentie in het Europese wegvervoer. In een stemming die de inzet van het EP bepaalde voor de hervorming van de rij- en rusttijden, de cabotageregels en de toepassing van de detacheringsrichtlijn.

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp, rapporteur namens de EVP voor het pakket: “Het was een mijl-op-zeven maar het is ons gelukt om de handhaving te verankeren in de wetgeving en de oneerlijke prijsconcurrentie op de binnenlandse markt aan te pakken. De vakbonden hadden dit eigenlijk twintig jaar geleden al moeten doen, maar beter laat dan nooit.”

De tegenstellingen tussen de perifere landen (zoals Portugal, Estland en Bulgarije) en de kernlanden (zoals Duitsland en Nederland) waren tijdens de onderhandelingen zeer groot. “We zijn niet bang voor concurrentie, maar dan moet deze op kwaliteit en vergelijkbare prijzen plaatsvinden en niet op arbeidsvoorwaarden. Daarom is het van belang dat binnenlands transport door Europese chauffeurs vanaf dag 1 onder de detacheringsregels vallen. Het prijsvoordeel van Oost-Europese chauffeurs valt daardoor in Nederland weg. En voor internationale transport wordt de handhaving verzwaard doordat de inspecties langs de weg, zonder vrachtwagens fysiek te stoppen, toegang krijgen tot de tachograaf gegevens van de laatste 28 dagen en snel kunnen bepalen of chauffeurs zich aan de rij en rusttijden houden.”

In de aangenomen teksten staat onder andere dat chauffeurs hun weekendrust op speciale parkeerplaatsen nemen, waar alle voorzieningen ook aanwezig zijn en chauffeurs minstens iedere drie weken een lang weekend terug naar huis gaan.

“Wat mij betreft mogen vrachtwagens op termijn alleen nog op speciale parkeerplaatsen overnachten. Die vuiligheid en onveiligheid die je nu soms tegenkomt langs de snelweg zijn onacceptabel. In het akkoord is het gelukt om deze parkeerplaatsen verplicht te maken voor de reguliere weekendrust van twee dagen. Chauffeurs hebben in heel de EU recht op fatsoenlijke en moderne parkeerplaatsen.”

Tegelijkertijd stelt Van de Camp moeten ook realistisch zijn. “Als de EU te draconische maatregelen neemt jagen we Oost- en Zuid-Europese chauffeurs van de markt af, en krijgen we daar Oekraïense en Turkse chauffeurs voor terug die veel verder onder de Nederlandse prijzen werken. Voor Nederlandse chauffeurs is het beter om Europese collega’s te hebben die zich aan Europese regels houden dan niet-Europese cowboys die maandenlang in hun cabine wonen en onze regels aan hun laars lappen."