Clicky


Postpakketten steeds vaker bezorgd bij de opslagruimte

Postpakketten steeds vaker bezorgd bij de opslagruimte
24-05-2018 09:21 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

'S-GRAVELAND - Steeds meer ondernemers en particulieren kiezen er voor om hun pakketten niet meer thuis te laten bezorgen, maar bij hun opslagruimte. Dat constateert aanbieder van opslagruimte ALLSAFE. De onderneming zag het aantal ontvangen pakketten in twee jaar tijd verdubbelen naar 30.000. “Wij worden de vervanger van de buurvrouw en de receptioniste”, vertelt directeur Eric Stubbé.

De toename geldt over de hele linie, aldus de ondernemer in het creëren van meer opbergruimte, van zowel kleinere pakketjes tot 20 kilo als grote pallets. Het aantal in ontvangst genomen pakketten dat meer dan 20 kilo weegt groeide zelfs nog iets meer, met 150 procent.

Vorig jaar ontvingen de toen 21 vestigingen ruim 30.000 pakketjes. Het zijn zowel particulieren als ondernemers die gebruik maken van de dienst. Bij de lichtere poststukken is 60 procent zakelijk, 40 procent particulier. De zwaardere stukken worden vooral door zakelijke klanten bij de opslagruimte bezorgd: 80 procent bij pakketten van meer dan 20 kilo, 95 procent bij de pallets.

Hub voor decentrale opslag

Eric Stubbé: “Veel slimme ondernemers zien onze vestigingen als een hub. Ze gebruiken het hoofdkantoor niet meer als centraal opslagpunt vanaf waar alles weer verspreid wordt over klanten of medewerkers in het land, maar laten voorraad en materialen direct bij onze vestigingen in de regio’s bezorgen en slaan het ook daar op. Ze gebruiken ons als een regio-hub. Zo komen leveringen direct op de plek waar ze moeten zijn en werknemers hoeven niet eerst het halve land door naar een centraal opslagpunt om daar hun gereedschap op te halen of de voorraad aan te vullen.”

Hij vervolgt: “Als je bedenkt dat onderhoudsmonteurs en vertegenwoordigers ongeveer 30 procent van de tijd in de auto zitten, kan een hub dichtbij huis waar alle voorraad ligt en alle benodigde post en pakketten naar toe gestuurd wordt, enorm veel tijd en geld besparen. Zeker als je bedenkt dat het alleen nog maar drukker wordt op de wegen: volgens onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid zal het tijdverlies door files en vertragingen op de grote wegen de komende jaren met bijna 30 procent toenemen. Dan werkt het echt in je voordeel als je minder op de weg hoeft te zitten.”

Ook veel webshops maken steeds vaker gebruik van de pakketdienst, aldus Stubbé. “Hun voorraad ligt bij ons opgeslagen. Dan is het toch veel logischer dat nieuwe leveringen direct bij ons gebracht worden? Wij zetten het bovendien meteen in de opslagruimte. En als ze iets moeten versturen, geven ze het bij ons af en wij zorgen dat het bij de bezorgdiensten komt. Dat scheelt veel onnodige tijd en moeite.”

Privépakketjes niet bij de buren

Ook particulieren maken steeds vaker gebruik van de mogelijkheid om hun bestellingen bij hun ALLSAFE-vestiging te bezorgen. Stubbé: “Als je zelf fulltime werkt, is het lastig om thuis te zijn om je bestelling in ontvangst te nemen en voor de bezorger is het niet prettig om drie keer tevergeefs langs hetzelfde adres te moeten.

En buren zijn steeds minder happig op het aannemen van andermans post, aangezien de gang dan al snel volgebouwd staat met dozen voor de hele wijk. Dan is onze service een uitkomst. Er is altijd iemand aanwezig om een pakketje in ontvangst te nemen en we zetten het in je eigen opbergruimte, waar je als klant altijd bij kan. Door onze ruime openingstijden en gunstige ligging aan doorgaande wegen kunnen klanten hun pakketjes snel en makkelijk ophalen, op het moment dat het hen uitkomt.”

Hij vult aan dat het ook handig is voor mensen die liever hun woonadres geheim houden. “Er zijn klanten die niet willen dat hun adres bekend wordt. Bijvoorbeeld kinderen die op een geheim adres worden onder gebracht bij pleeggezinnen, mensen met lastige exen of bekende Nederlanders. Daarvoor is dit ook de perfecte oplossing.”