Clicky


Mercedes-Benz Trucks Nederland levert eerste volledig elektrische FUSO eCanter af

Mercedes-Benz Trucks Nederland levert eerste volledig elektrische FUSO eCanter af
16-05-2018 11:19 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

Dinsdag 15 mei leverde Mercedes-Benz Trucks Nederland in SugarCity te Halfweg ’s werelds eerste volledig elektrische distributietruck in serieproductie af aan de eerste klanten in Nederland. Deze 7,5 tons truck is speciaal ontworpen voor stedelijke distributie en zal een grote stap zetten in de verduurzaming van de wagenparken van Albert Heijn, Cornelissen Groep, Bidfood, PostNL en Technische Unie.

Volledig elektrische FUSO eCanter

De FUSO eCanter is de eerste lichte vrachtwagen die geen CO2, NOx, CH, CO, SO2 en fijnstof uitstoot en geluidsoverlast veroorzaakt. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi FUSO Truck & Bus Corporation (MFTBC) E-FUSO, een productmerk dat zich uitsluitend toelegt op elektrische aandrijving van vrachtwagens en bussen, en wordt geproduceerd in Tramagal in Portugal voor de Europese en Amerikaanse markt en in Kawasaki in Japan voor klanten in Azië. Met de FUSO eCanter biedt MFTBS E-FUSO de toekomst van duurzame, stedelijke distributie.

De FUSO eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm die ervoor zorgt dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.500 kilogram heeft de FUSO eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen van ruim 4.000 kilogram. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de FUSO eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer € 1.000 euro per 10.000 kilometer in vergelijking met een dieselmotortruck.

De elektrische aandrijving wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een indrukwekkend vermogen van 185 kW ( pk) en een koppel van 380 Nm. Dit vermogen wordt overgedragen naar de achteras door een standaardtransmissie. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand.

De maximale snelheid van de eCanter is beperkt tot 80 kilometer per uur, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De ongeveer 600 kilogram zware accu's maken een bereik van meer dan 100 kilometer mogelijk en overtreffen daarmee in veel gevallen de dagelijkse afstand in het lichte distributieverkeer. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

De FUSO eCanter is standaard uitgerust met ABS, ESP en Lane Departure Warning System (LDWS) veiligheidssystemen. Aan het gemak van de chauffeur is ook gedacht door het voertuig te voorzien van elektrische raambediening, radio, navigatie en een extra display. Om het voor hen in de zomermaanden zo comfortabel mogelijk te maken is de eCanter voorzien van airconditioning.

Duurzaam

De Nederlandse klanten die één of meerdere FUSO eCanters in gebruik nemen, kiezen voor de eCanter als groen alternatief bij de aflevering van goederen. Terwijl alle klanten afkomstig zijn uit de logistieke sector, is de inzet van de elektrische voertuigen zeer divers. De eCanters worden ingezet voor taken die anders met conventioneel aangedreven voertuigen zouden worden uitgevoerd.

Bij de keuze voor de elektrische truck van FUSO spelen verschillende factoren, zoals geluids- en emissiebeperking en verduurzaming van het wagenpark, een rol. De klanten nemen de trucks in het kader van een tijdelijke leaseovereenkomst via Mercedes-Benz Financial Services in gebruik. Aan de hand van een chauffeursinstructie worden de chauffeurs van de FUSO eCanter getraind om het maximale uit de voertuigen te halen.