Mercedes-Benz Trucks Nederland levert eerste volledig elektrische FUSO eCanter af

Mercedes-Benz Trucks Nederland levert eerste volledig elektrische FUSO eCanter af

Dinsdag 15 mei leverde Mercedes-Benz Trucks Nederland in SugarCity te Halfweg ’s werelds eerste volledig elektrische distributietruck in serieproductie af aan de eerste klanten in Nederland. Deze 7,5 tons truck is speciaal ontworpen voor stedelijke distributie en zal een grote stap zetten in de verduurzaming van de wagenparken van Albert Heijn, Cornelissen Groep, Bidfood, PostNL en Technische Unie.

Volledig elektrische FUSO eCanter

De FUSO eCanter is de eerste lichte vrachtwagen die geen CO2, NOx, CH, CO, SO2 en fijnstof uitstoot en geluidsoverlast veroorzaakt. De eCanter is ontwikkeld door Mitsubishi FUSO Truck & Bus Corporation (MFTBC) E-FUSO, een productmerk dat zich uitsluitend toelegt op elektrische aandrijving van vrachtwagens en bussen, en wordt geproduceerd in Tramagal in Portugal voor de Europese en Amerikaanse markt en in Kawasaki in Japan voor klanten in Azië. Met de FUSO eCanter biedt MFTBS E-FUSO de toekomst van duurzame, stedelijke distributie.

De FUSO eCanter heeft een wielbasis van 3.400 mm die ervoor zorgt dat het voertuig dankzij de kleine draaicirkel goed uit de voeten kan in binnenstedelijk gebied. Met een GVW van 7.500 kilogram heeft de FUSO eCanter, afhankelijk van de opbouw en inzet, een laadvermogen van ruim 4.000 kilogram. De elektrische aandrijflijn van het voertuig bevat zes hoogspanningslithium-ion batterijen met 420 V en 82 kWh (13,8 kWh per stuk). De eCanter is daarmee niet alleen milieuvriendelijk maar ook economisch in gebruik. Volgens verschillende tests kan de FUSO eCanter zorgen voor een besparing op de brandstofkosten van ongeveer € 1.000 euro per 10.000 kilometer in vergelijking met een dieselmotortruck.

De elektrische aandrijving wordt mogelijk gemaakt door de krachtige permanente elektromotor met een indrukwekkend vermogen van 185 kW ( pk) en een koppel van 380 Nm. Dit vermogen wordt overgedragen naar de achteras door een standaardtransmissie. Daarmee versnelt de 7,5-tonner bijna als een personenwagen en is het koppel al beschikbaar vanaf stilstand.

De maximale snelheid van de eCanter is beperkt tot 80 kilometer per uur, zoals bij alle voertuigen in deze gewichtscategorie. De ongeveer 600 kilogram zware accu's maken een bereik van meer dan 100 kilometer mogelijk en overtreffen daarmee in veel gevallen de dagelijkse afstand in het lichte distributieverkeer. Het kost ongeveer negen uur om de accu’s te laden met 7,4 kW, terwijl de tijd tot anderhalf uur gereduceerd wordt bij gebruik van een snellaadsysteem (50 kW).

De FUSO eCanter is standaard uitgerust met ABS, ESP en Lane Departure Warning System (LDWS) veiligheidssystemen. Aan het gemak van de chauffeur is ook gedacht door het voertuig te voorzien van elektrische raambediening, radio, navigatie en een extra display. Om het voor hen in de zomermaanden zo comfortabel mogelijk te maken is de eCanter voorzien van airconditioning.

Duurzaam

De Nederlandse klanten die één of meerdere FUSO eCanters in gebruik nemen, kiezen voor de eCanter als groen alternatief bij de aflevering van goederen. Terwijl alle klanten afkomstig zijn uit de logistieke sector, is de inzet van de elektrische voertuigen zeer divers. De eCanters worden ingezet voor taken die anders met conventioneel aangedreven voertuigen zouden worden uitgevoerd.

Bij de keuze voor de elektrische truck van FUSO spelen verschillende factoren, zoals geluids- en emissiebeperking en verduurzaming van het wagenpark, een rol. De klanten nemen de trucks in het kader van een tijdelijke leaseovereenkomst via Mercedes-Benz Financial Services in gebruik. Aan de hand van een chauffeursinstructie worden de chauffeurs van de FUSO eCanter getraind om het maximale uit de voertuigen te halen.


DACHSER levert met elektrische vrachtwagens

missing-image WADDINXVEEN -  DACHSER gaat Daimler's volledig elektrische FUSO eCanter lichte bedrijfswagen inzetten in het netwerk voor binnenstedelijke distributie. Vanaf het voorjaar van 2018 zal de logistiek dienstverlener met twee ...

Daimler neemt de eerste FUSO eCanter in productie in Europa

missing-image UTRECHT - Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC) geeft het startsein voor de productie van de FUSO eCanter. 's Werelds eerste volledige elektrische, lichte vrachtwagen. De aftrap van de productie van de eCanter vond...

VDL en DAF presenteren samen de DAF CF Electric [+foto's]

missing-image EINDHOVEN - VDL en DAF hebben woensdagochtend de DAF CF Electric gepresenteerd. De DAF CF Electric is een vrachtwagen die volledig elektrisch rijdt. DAF Trucks en VDL werken nauw samen om in de loop van het jaar een eerste seri...

Tesla aangeklaagd door Nikola vanwege ontwerp elektrische vrachtwagen

missing-image PHOENIX - Tesla is aangeklaagd om het ontwerp van zijn elektrische vrachtwagen, de Semi. Het bedrijf Nikola, dat een hybride vrachtwagen heeft ontwikkeld, zegt dat Tesla zijn patenten heeft geschonden. Nikola eist 2 miljard dollar...

Mogelijk vanaf 2019 geen Duitse maut voor elektrische vrachtwagens

missing-image BERLIJN - Afhankelijk van het soort elektrische vrachtwagen kan een transporteur tot 5.000 euro op jaarbasis besparen. Momenteel rijden er slechts zo'n 12.000 elektrische vrachtwagens over de Duitse wegen maar als het aan...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!