Clicky


Grondpersoneel KLM overhandigt 1.100 steunbetuigingen aan directie bij start vierde cao-overleg

Grondpersoneel KLM overhandigt 1.100 steunbetuigingen aan directie bij start vierde cao-overleg
14-05-2018 16:57 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Maandagochtend om 10:00 uur startte de vierde ronde in de cao-onderhandelingen tussen FNV Luchtvaart en KLM voor het grondpersoneel. Er vallen 14.500 werknemers onder deze cao. Voorafgaand aan het cao-overleg overhandigde een afvaardiging van 20 werknemers bijna 1.100 steunbetuigingen van leden en niet-vakbondsleden voor de eisen van de FNV aan de directie van KLM.

Jan van den Brink, FNV cao-onderhandelaar: "We zetten in op meer vaste banen om de werkdruk te verlagen, gezondere werkroosters en 3,5 procent loonsverhoging met een bodem van 90 euro bruto per maand."

De 28-jarige Raoel Karamali werkt 6 jaar als uitzendkracht bij KLM. "Ik heb altijd met plezier gewerkt, maar de laatste tijd is helaas de werkdruk hard gestegen. Hierdoor kamp ik met rug- schouder- en nekklachten. Als uitzendkracht verdien ik tot 30 procent minder dan mijn collega’s in vaste dienst, mede vanwege de eindejaarsuitkering, winstdeling en pensioenopbouw. Persoonlijk hoop ik dat de onderhandelingen ertoe zullen leiden dat de werkdruk op het platform en de andere afdelingen minder wordt, zodat wij ons werk op een veilige en gezonde manier kunnen doen. Dus beste directie: neem je verantwoordelijkheid en spreek een goede cao af."

Bart van der Jagt, 21 jaar gate agent bij KLM passage (KLC): "Service verlenen is lastig vanwege de tijdsdruk. De stijgende werkdruk zorgt er ook voor dat meer collega’s ziek worden. Ervaren agents lopen weg omdat ze zichzelf niet meer kunnen vinden in de koers die het management vaart. Dat is een gigantisch gemis en dat wordt opgevuld met uitzendkrachten die niet eens de tijd krijgen voor een goede opleiding en wiens diensten een van te voren nog worden gewisseld. Dit is voor uitzendkrachten, maar ook voor de vaste collega’s een vervelende situatie."

Van den Brink: "De werkdruk verlagen om de klant weer centraal te kunnen stellen en een redelijke loonsverhoging zou de moraal en het vertrouwen een nieuwe boost geven."

Foto's

  • KLM Touringcar
    KLM Touringcar
  • Sipke Appel
    PH-KVG (MSN 20211)
  • Sipke Appel
    PH-CKA (MSN 33694)
  • Sipke Appel
    PH-BXU (MSN 33028)