Clicky


Truck platooning nog niet populair bij transportondernemers

Truck platooning nog niet populair bij transportondernemers
09-05-2018 06:00 | Transport | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - Business intelligence (BI), het inzichtelijk maken van data om processen en dienstverlening te verbeteren, is de innovatie waarvan logistieke ondernemers de meeste impact voor hun sector verwachten. Bovendien denkt 51 procent dat zij deze toepassing in de komende drie jaar grootschalig gaan inzetten.

Zo kan data over leveringen, doorlooptijden en transportroutes helpen om logistieke processen te optimaliseren en samenwerking met opdrachtgevers te bevorderen. Dat blijkt uit onderzoek waarin ABN AMRO in kaart heeft gebracht hoe ondernemers de impact en kansen inschatten van zes innovaties in de logistieke sector: blockchain, truck platooning, business intelligence, digitale platforms, verduurzaming en robotisering.

Ook duurzaamheid staat hoog op de agenda en scoort bij 66 procent van de ondernemers op een schaal 1 op 7 een 5 of hoger als het gaat om de impact die het op de sector zal hebben. Ook beschouwt ruim de helft verduurzaming als voorwaarde om te kunnen overleven. ABN AMRO constateert dat duurzaamheid een strategische waarde heeft en kansen biedt om de samenwerking in de keten te intensiveren.

Ondernemers verwachten weinig van truck platooning

Truck platooning - waarbij vrachtwagens elektronisch met elkaar verbonden zijn en op korte afstand van elkaar rijden - is een veelbelovende innovatie voor het langeafstandsvervoer. Zo zorgt het voor een betere doorstroming van het verkeer, minder brandstofverbruik en een lagere CO2-uitstoot. Toch geeft minder dan de helft van de bedrijven deze technologie op impact een score van 5 of hoger: de laagste score van alle zes innovaties. Adequate wet- en regelgeving blijft nog achterwege en is mogelijk een factor die het vertrouwen in deze innovatie beperkt.

Logistiek dienstverleners kunnen niet om innovatie heen

Volgens ABN AMRO is de uitslag een bevestiging van de digitale transitie die bedrijven in de sector doormaken. “Op strategisch niveau wordt aandacht gegeven aan de waarde van data. Bedrijven realiseren zich dat ze de echte waarde van informatie pas kunnen verzilveren na een grondige analyse”, vertelt Bart Banning, Sector Banker Transport en Logistiek.

“Het is opmerkelijk dat de impactscore op alle zes innovatiethema’s hoger ligt dan de kans dat deze de sector blijvend zullen veranderen. Als bedrijven de kans te laag inschatten dat innovaties een blijvend effect hebben op de sector, kan dit tot gevolg hebben dat zij minder urgentie voelen om zich hierin te verdiepen. Dit kan negatieve gevolgen hebben als deze ontwikkelingen in een stroomversnelling komen en men niet meer tijdig kan aanklampen. Daarom is het cruciaal dat ondernemers dit op de voet blijven volgen.”