Clicky


Omzet- en winststijging voor De Bijenkorf na invoering gratis verzenden

Omzet- en winststijging voor De Bijenkorf na invoering gratis verzenden
01-05-2018 11:18 | Algemeen | auteur ANP

AMSTERDAM - Winkelketen De Bijenkorf heeft voor het vijfde jaar op rij zijn omzet zien groeien. Met name de beslissing om onlinebestellingen gratis te bezorgen, heeft het bedrijf vorig jaar geen windeieren gelegd. Dat bleek uit de resultaten die het bedrijf wereldkundig maakte.

De totale omzet steeg in een jaar tijd met 12 procent. Door de overstap op kosteloze bezorging wist een kwart meer consumenten de webwinkel te vinden. De omzet uit onlineverkopen steeg met bijna een derde. Exacte omzetcijfers werden niet genoemd.

De operationele winst voor afschrijvingen steeg met 8 procent tot 38,7 miljoen euro. Ondanks de gestegen verzendkosten voor de webshop, zijn de onlineverkopen volgens de Bijenkorf winstgevend.

Het bedrijf maakte verder bekend afgelopen jaar 33 miljoen euro te hebben geïnvesteerd in winkels en onlinediensten. Over het nettoresultaat doet de Bijenkorf geen uitspraak.

De Bijenkorf bouwt een nieuwe distributiecentrum, dat twee afzonderlijke vestigingen voor onlinebestellingen en bevoorrading van winkels vervangt. Door de ingreep verliezen 143 medewerkers in Woerden hun baan.

Vakbond FNV grijpt de resultaten aan om hoger loon te eisen voor winkelpersoneel van de Bijenkorf. Volgens de bond is het hoog tijd dat verkopers meer gaan verdienen, omdat ze het door ruimere openingstijden ook steeds drukker hebben gekregen.