DFDS verkrijgt nieuw schip op Het Kanaal in 2021

DFDS verkrijgt nieuw schip op Het Kanaal in 2021
24-04-2018 11:18 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

KOPENHAGEN - Het nieuwe schip heeft de capaciteit om 3100 rijstroken aan vracht en 1000 passagiers te vervoeren. Het zal in China gebouwd worden en in 2021 op Het Kanaal in werking worden gesteld.

Het Kanaal is een grote en belangrijke markt voor DFDS. Elk jaar reizen vijf miljoen passagiers, een miljoen auto's en 1,2 miljoen vrachtwagens tussen de routes Dover - Calais en Dover - Duinkerke op de schepen van DFDS. Om te blijven voldoen aan de eisen van de klanten, heeft DFDS besloten om een nieuw schip in te zetten dat speciaal is ontworpen voor de diensten in Het Kanaal vanaf 2021. Het schip zal worden gebouwd op de scheepswerf Avic Weihai in China.

“Omdat het schip nog niet gebouwd is, kunnen we het nieuwe schip dusdanig ontwerpen dat het onze klanten de best mogelijke ervaring geeft. We charteren het schip van Stena RoRo en exploiteren het gedurende tien jaar met de optie om het daarna te kopen. Aangezien we overwegen om de vloot op Het Kanaal in 2031 te vervangen, is de timing bijzonder goed", zegt Peder Gellert, EVP van de Shipping Division bij DFDS.

Vier DFDS-kapiteins hebben in simulators getest hoe het toekomstige schip moet navigeren zodat men zeker is dat het nieuwe schip optimaal uitgerust is voor de omstandigheden op het kanaal.

"Als we op Het Kanaal varen is het belangrijk dat we ons ervan verzekeren dat het schip minstens even snel is in aankomst- en vertreksituaties als onze huidige schepen. We hebben daarom aanpassingen gedaan om de manoeuvreerbaarheid te vergroten", zegt Henrik Tidblad, Commercieel Vloot Directeur.

Het schip is zeer efficiënt en milieuvriendelijk en heeft 25 procent verwachte vermindering van olieverbruik in vergelijking met de huidige schepen. Het schip zal 3100 rijstroken aan vracht en 1000 passagiers kunnen vervoeren. Vanwege de capaciteit zal het het grootste schip op Het Kanaal zijn.

"Ik kijk er erg naar uit om met dit fantastische schip de handel op Het Kanaal een stimulans te geven. Dit nieuwe schip biedt ons uitstekende mogelijkheden om commercie te ontwikkelen. Een nieuwbouwschip biedt ons de flexibiliteit om meer ruimte voor belastingvrij winkelen te creëren, afhankelijk van de uitkomst van de Brexit. In samenwerking met een architect ontwerpen we het interieur van het schip om ervoor te zorgen dat we onze kansen maximaliseren", zegt Kasper Moos, Vice President van Business Unit Channel bij DFDS.

Het oorspronkelijke plan is om de oudste van de schepen, Calais Seaways, die in 1991 werd gebouwd, te vervangen. De marktontwikkelingen zullen bepalend zijn voor het definitieve inzetplan, dat in 2020 zal worden aangekondigd.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier