Clicky


Ultimatums voor afhandelbedrijven Aviapartner, Menzies Aviation en Swissport

Ultimatums voor afhandelbedrijven Aviapartner, Menzies Aviation en Swissport
17-04-2018 11:27 | Luchtvracht | auteur Redactie [FE]

SCHIPHOL - Maandag hebben Aviapartner, Menzies Aviation en Swissport een ultimatum van FNV Luchtvaart ontvangen. Bij de drie afhandelaren van passagiers en vracht op Schiphol zijn de afzonderlijke cao-onderhandelingen stukgelopen op loon, werkdruk en roosters. De bedrijven hebben tot donderdag 19 april 12.00 uur de tijd om in te gaan op de eisen van de ultimatums. Doen zij dit niet, dan volgen er gezamenlijke acties.

De FNV constateert dat de loonontwikkeling van de medewerkers bij Aviapartner, Menzies Aviation en Swissport soms jaren stilstaat of achterblijft bij de inflatie, met koopkrachtverlies tot gevolg. Volgens de bond leidt strategie van concurrentie op prijs en bezuinigen op personeelskosten tot toenemende werkdruk voor de 1.650 medewerkers bij de afhandelbedrijven. Bovendien blijken de bedrijven onwillig te zijn om samen met de FNV te komen tot een sterkere marktpositie en kwaliteitsverbetering van de arbeidsomstandigheden en -voorwaarden.

"De afhandelbedrijven kijken niet verder dan dat hun neus lang is. Ze volharden in een korte termijnstrategie van concurrentie op prijs en tarief. Wat ons betreft een heilloze weg waar wij de dupe van zijn", reageert Ton Kukler medewerker op de bagageafdeling van Swissport.

"Met de ultimatums roepen we onze werkgevers op om te stoppen met de race naar beneden en in te gaan op onze eisen", vult Stephan Nemchik aan die werkt bij Menzies Aviation Passage. "We willen een loonsverhoging van drie procent met een minimum van 75 euro per maand, minder werkdruk door meer mensen in dienst te nemen, meer vaste contracten en gezondere werkroosters. Dat is in het belang van alle medewerkers, de werkgevers én Schiphol."

Als de afhandelbedrijven niet ingaan op het ultimatum van FNV Luchtvaart, dan volgen er zeker acties waar de reizigers in eerste instantie weinig last van zullen hebben. Maar aangezien er in de meivakantie een extreme drukte op Schiphol wordt verwacht, is de kans aanwezig dat reizigers langer zullen moeten wachten op hun bagage. Iraida Donk werkzaam bij Aviapartner passage: "Dat is natuurlijk niet leuk als je net terugkomt van vakantie. Maar aan het geduld van mijn collega’s en mij is nu echt een eind gekomen."