Clicky


Container Terminal Doesburg voorziet in dagelijkse afvaart met inzet tweede schip

Container Terminal Doesburg voorziet in dagelijkse afvaart met inzet tweede schip
16-04-2018 10:15 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

DOESBURG - Container Terminal Doesburg (CTD) voorziet met de inzet van een tweede dedicated schip per direct in een dagelijkse afvaart. Met het nieuwe schip gaat Container Terminal Doesburg van 2-3 afvaarten per week naar een dagelijkse afvaart vanuit Doesburg naar Rotterdam v.v.

Dit als gevolg van een substantiële, continue volumetoename van het aantal containers dat het mag verzorgen voor een sterk groeiend aantal verladers. In haar eerste operationele jaar, sinds de start begin 2017, zijn 8400 TEU verscheept via de terminal in Doesburg.

Met een dagelijkse afvaart is CTD in staat nog efficiënter te plannen en transittijden te verkorten. Daarbij kunnen voortaan extra containers verscheept worden die een kortere demurrage/detentievrije periode kennen. Ook het tweede schip beschikt over reefer aansluitingen zodat reefercontainers tijdens het varen aangesloten kunnen worden. Met de inzet van het nieuwe schip varen voortaan een klasse III en klasse IV schip dedicated voor Container Terminal Doesburg.

Logistieke samenwerking Aviko en CTD

Onder meer de logistieke samenwerking tussen Aviko en Container Terminal Doesburg ten behoeve van het containertransport voor zowel de import als export heeft een nadrukkelijke bijdrage geleverd aan de stijging van het aantal TEU verscheept via CTD. Met dit partnership en de verplaatsing van transport per truck naar transport per water zetten beide bedrijven, naast gezamenlijke groei, in op verduurzaming van transport.

Per transport van vier containers, verladen bij de Aviko vestiging in Steenderen, worden twee vrachtwagenbewegingen naar Rotterdam geëlimineerd. Met het koppelen van in- en uitgaande stromen wordt efficiency verder geoptimaliseerd. Een zelfde container wordt met deze planningsmethodiek en synergie van activiteiten voor zowel de import- als exportstroom ingezet.

Met name een goede interne afstemming tussen productie en logistiek bleken bij Aviko van groot belang. De inzet van binnenvaart levert een jaarlijkse besparing op de CO2 footprint en ontlast de steeds drukker wordende wegen waardoor het bijdraagt aan het oplossen van het steeds groter wordende congestieprobleem.