Samenwerking containerbinnenvaart op route Duisburg-Rotterdam

Samenwerking containerbinnenvaart op route Duisburg-Rotterdam

ROTTERDAM - Logistieke dienstverlener HTS Intermodaal en deepsea terminal RWG slaan de handen ineen om op de route tussen Duisburg, Gorinchem en de Rotterdamse haven lading te bundelen. De samenwerking houdt in dat schepen bij terminals in Duisburg lading combineren voor één deepsea containerterminal in Rotterdam en visa versa, verminderen congestie, bevorderen efficiency en verbeteren de verbinding tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, de grootste economie binnen Europa.

Deze samenwerking tussen marktpartijen is het tweede initiatief dat het Havenbedrijf Rotterdam financieel ondersteunt vanuit het Sectoroverleg Containerbinnenvaart dat vorig jaar is gestart. Eerder in 2018 kondigden drie andere partijen een vergelijkbare samenwerking aan op de zogeheten West-Brabant Corridor tussen Rotterdam, Moerdijk en Tilburg. Evenals het voorgaande initiatief van de West-Brabant Corridor vindt het initiatief van HTS Intermodaal plaats op een corridor van grote omvang voor Rotterdam.

In de haven van Rotterdam worden jaarlijks ruim 12 miljoen eenheden containers overgeslagen, waarvan er ruim 3 miljoen per binnenvaartschip worden aan- en afgevoerd. Containerbinnenvaart is een milieuvriendelijk alternatief voor wegtransport.

Kortere havenverblijftijd, minder planningscomplexiteit

Binnenvaartschepen zien zich regelmatig genoodzaakt om meerdere deepsea terminals aan te doen op de Maasvlakte voordat een lading containers kan worden vervoerd naar het achterland, of vice versa. Wachttijden bij verschillende terminals en complexe vrachtplanning kunnen congestie veroorzaken waardoor schepen langer dan nodig in de haven verblijven.

HTS Intermodaal bundelt lading op een specifieke vaarroute met een vast vaarschema. Hierdoor wordt de call size per barge op de terminal vergroot, neemt het totaal aantal havenbezoeken af en wordt dus de efficiency en betrouwbaarheid verhoogd. Om dit te kunnen bewerkstelligen zijn er tussen RWG en HTS Intermodaal verdergaande operationele afspraken gemaakt. De combinatie vaart twee keer per week op vaste tijden. Dit betekent een flinke reductie van de doorlooptijd van de containers.

Emile Hoogsteden, directeur Containers, Breakbulk & Logistics van Havenbedrijf Rotterdam: “Wij juichen deze vorm van samenwerking toe. Het draagt bij aan een betere bereikbaarheid van de Rotterdamse haven en soepele verbindingen met het Europese achterland. Daarom ondersteunt het Havenbedrijf dit initiatief vanuit onze incentiveregeling voor de containerbinnenvaart. Onze verwachting is dat meer inland terminals ook met punt-punt verbindingen op deepsea terminals gaan werken zodra blijkt dat dit project een positief effect heeft”.

Marcel Heuvelman, managing director van HTS Intermodaal: “Door de constructieve samenwerking met RWG en het Havenbedrijf Rotterdam wordt het mogelijk om deze nieuwe punt-punt verbinding in de praktijk toe te passen. Hiermee kunnen we onze klanten een betrouwbare service bieden tussen Duisburg en Rotterdam. We streven ernaar om dit concept van punt-punt verbindingen ook te gaan toepassen op andere Rotterdamse deepsea terminals”.


Data deling zorgt voor veilige en efficiënte binnenvaart

missing-image AMSTERDAM - Samenwerking tussen logistieke partijen  zorgt voor veiliger en efficiënter transport van binnenvaartschepen met olieproducten in de Amsterdamse haven. Het beschikbaar maken van real-time data afkomstig va...

Binnenvaartsector sloot helemaal geen akkoord over minder broeikasgassen

missing-image ZWIJNDRECHT - Vorige week donderdag heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een persbericht op de site van de Rijksoverheid geplaatst met als titel: “Binnenvaart sluit akkoord voor minder broeikasgassen&rd...

Nieuwe openstelling proef duurzame binnenvaart (CLINSH)

missing-image ROTTERDAM - Binnenvaartschippers of reders die willen investeren in de verduurzaming van hun schip of vloot kunnen zich nu inschrijven voor deelname aan de praktijkproef van het project CLean INland SHipping (CLINSH). De tweede Eu...

Sectoroverleg Containerbinnenvaart levert tastbare resultaten op

missing-image ROTTERDAM - Het door Havenbedrijf gefaciliteerde Sectoroverleg Containerbinnenvaart heeft tastbare resultaten opgeleverd. Deze resultaten tonen aan dat verladers, forwarders, barge operators, inland terminals, deepsea terminals en...

Berliner Brücke in Duisburg voor onbepaalde tijd afgesloten na vrachtwagenbrand

missing-image DUISBURG - In de nacht van zondag op maandag is onder de Berlijnse Brug over de A59 in het Duitse Duisburg een vrachtwagen in brand gevlogen. Het vuur verspreidde zich eveneens naar verschillende andere voertuigen. Ook de brug wer...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!