Nieuwe Scania voor Van der Valk

Nieuwe Scania voor Van der Valk
10-04-2018 20:12 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

VOORSCHOTEN - “Wij rijden al sinds jaar en dag uitsluitend Scania” vertelt bedrijfsleider Tom Vervloet van het centrale Van der Valk koel- en vrieshuis in Voorschoten. “Dus toen wij eind vorig jaar in de markt waren voor een nieuwe truck, was de keuze snel gemaakt. Van der Valk restaurants en Scania horen bij elkaar.”

De keus viel deze keer op een New Generation Scania R450 met een hoog dak en een 6x2/4 asconfiguratie met een elektronisch-hydraulische gestuurde en hefbare voorloopas. “Dat het een voertuig met drie assen moest worden, was voor mij een uitgemaakte zaak,” aldus Vervloet. “Wij hebben het een tijd met twee assen geprobeerd. Maar wij zitten altijd zwaar op de weg en met 6 tot 12 losadressen per rit liepen we toch teveel risico dat de druk op de trekas na het lossen van de eerste adressen te hoog zou worden. Wij willen veilig rijden en geen problemen krijgen met de weeglussen. Dat we voor een voorloper kozen, komt door de chauffeur. Die zag dat helemaal zitten, dus daarom hebben wij daarvoor gekozen.”

De Van der Valkvloot rijdt zes dagen in de week koel, vries, vers en droog van het centrale koel- en vrieshuis van het distributiecentrum naar de verschillende vestigingen door het hele land. “In principe kan er alles in onze voertuigen zitten, van verse groenten en vlees, tot servetten, keukenkruiden en bier. Een beetje afhankelijk van de afstand gaan er zes tot 12 adressen per keer mee. Dus maken we relatief veel kilometers. De auto’s staan qua service ingeroosterd op 120.000 km per jaar.”

“Meer dan een miljoen kilometer gaan ze makkelijk mee”

Goed onderhoud is heel belangrijk voor Van der Valk. “Dit is een soort interne distributie. Dus letten we enorm op de kosten. Ons is gebleken dat onze voertuigen door goed onderhoud te plegen makkelijk 1,3 miljoen kilometer mee kunnen zonder tegen problemen aan te lopen. We hebben er momenteel zelfs twee die al meer dan een miljoen gereden hebben. Dan ben je bij ons zeker 10 jaar verder. Natuurlijk speelt de betrouwbaarheid van een Scania daarbij een rol. En je moet er goed op letten dat de auto representatief blijft want er staat een merk op de deur. Maar ik denk ook dat we deze kilometrages makkelijk halen door het feit dat we altijd een vaste chauffeur op de auto hebben. En dan telt de goede service van de dealer in Rijnsburg natuurlijk ook mee.”

Hoewel de chauffeurs nooit in de auto’s hoeven te overnachten, koos Tom Vervloet toch voor een uitvoering met hoog dak. “Als Van der Valk wil je wel een premiumuitstraling hebben. Vandaar dat we ook niet bezuinigd hebben op de uitrusting. We kozen voor het leather pakket, LED-verlichting, de premium stoel en het uitgebreide mulitmediasysteem met navigatie en 7 inch scherm. Ook de veiligheid is niet vergeten.

“Wij zitten met onze voertuigen toch heel veel in stedelijke gebieden en moeten veel manoeuvreren om te kunnen lossen. Daarom is bij ons een uitgebreid camerasysteem met dodehoek detectie en een achteruitcamera de standaard. Dat kan ook eenvoudig omdat wij eigenlijk nooit van trailer wisselen. En hoewel ik geen harde cijfers heb, weet ik nagenoeg zeker dat de investering loont want het schadeverloop is bij ons heel laag.”

Vervloet koos deze keer opnieuw bewust voor de 450 pk SCR-only motor. Over het verbruik is Tom goed te spreken. “Gegeven het feit dat wij nooit lange stukken rijden, altijd zwaar zijn en veel start-stopverkeer in steden hebben, vind ik 28 liter op de honderd heel acceptabel. Ik maak daarbij goed gebruik van de uitdraaien die Scania uit het Fleet Managent systeem levert. Want een enkele keer zie ik wel eens een afwijkende score. Dan moet ik even met de betrokken chauffeur om tafel.”

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier