Clicky


Nieuwe Scania V8 R520 voor Hegrola

Nieuwe Scania V8 R520 voor Hegrola
10-04-2018 15:50 | Nieuw Materieel | auteur Redactie [FE]

NEDER-OVER-HEEMBEEK(B) - Dertig jaar geleden reed Roger bij Hegrola met zijn eerste Scania, een 92H met een 270 pk motor. Intussen is hij aan zijn vierde Scania toe, een V8 R520 SCR-only waarmee hij naar bouwplaatsen rijdt om zijn collega’s te bevoorraden.

Hegrola is gespecialiseerd in wegenbouw en nutsinfrastructuur. Het bedrijf heeft ook een containerdienst en een eigen betoncentrale. Om de goederen op de bouwplaatsen te krijgen heeft het bedrijf uit het Belgische Westerlo een vijftiental vrachtwagens in dienst.

In 1987 kocht Hegrola een eerste Scania, een 92H met een 270 pk 9-liter motor. Die werd toevertrouwd aan Roger die daarna nog met een Scania 113H 320 en een Scania R420 reed. “Zijn voorkeur gaat absoluut uit naar het Zweedse merk”, zegt directeur Koen Laeremans.

“Roger werkt al ruim 40 jaar bij ons en daarom wilden we hem nu verrassen met deze V8 in feestelijke uitvoering. Om zijn trouw aan het bedrijf en aan Scania in de verf te zetten hebben we twee lauwerkransen op de R520 aangebracht, een met 30 jaar Scania en een met 40 jaar Roger. Voor Roger zal het vermoedelijk zijn laatste Scania zijn voor hij met pensioen gaat.”

Alle vrachtwagens bij Hegrola hebben een vaste chauffeur en die kan mee beslissen over de keuze van een voertuig. “Maar dat we een V8 zouden kiezen, daarvan hebben we hem niet op de hoogte gebracht”, zegt Koen Laeremans. “Dat was ook voor Roger een verrassing.”

De R520 B6x4HA heeft een dagcabine met een laag dak en een V8 SCR-only motor. Hij is uitgerust met een WAF-containerhaaksysteem en trekt ook diepladers om machines naar de werf te brengen. Dan loopt het treingewicht op tot 70 ton en komt de kracht van de V8 goed van pas. Die heeft een maximaal koppel van 2.700 Nm tussen 1.000 en 1.300 toeren per minuut.

Hegrola heeft het voertuig aangekocht bij BUGA Westerlo en laat de wagen ook daar onderhouden. “De garage past de onderhoudsbeurten perfect in op momenten dat wij bouwverlof hebben”, zegt Koen Laeremans. “We houden de wagens 7 à 8 jaar. Dan hebben ze maximaal 300.000 kilometer op de teller en nog een hoge restwaarde.”

Chauffeur Roger is enthousiast over zijn nieuwe R520 SCR-only, zijn eerste Scania met een Opticruise geautomatiseerd aandrijflijnsysteem met ingebouwde lay-shaft brake. "Na de eerste gewenning van de Opticruise is de wagen een droom om mee te rijden”, zegt hij. “Soepel, zacht en zeer gebruiksvriendelijk. Door al deze nieuwe technieken merken we nu al op dat dit een zeer zuinige wagen is."