Clicky


Antwerpse haven maakt werk van walstroom voor zeeschepen

Antwerpse haven maakt werk van walstroom voor zeeschepen
26-03-2018 10:22 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

ANTWERPEN - Het Havenbedrijf Antwerpen wil een kader creëren voor de uitrol van walstroomvoorzieningen voor diepzeeschepen in de haven. Om die ambitie te realiseren tekende het vrijdagochtend 23 maart, in de marge van het World Ports Sustainability Program-event dat in Antwerpen plaatsvond, twee overeenkomsten.

De eerste krijgt de handtekeningen van het Havenbedrijf en Alfaport-VOKA, de vertegenwoordiger van de havengemeenschap wiens steun essentieel is om het project te laten slagen. Onder de tweede overeenkomst belanden de namen van het Havenbedrijf en 5 technische partners, die hun expertise ter beschikking stellen om walstroom voor diepzeeschepen in het havengebied op korte termijn te kunnen realiseren. Het gaat om Techelec, Schneider Electric, ABB en Siemens.

Impact op lokale luchtkwaliteit 

Dankzij walstroom kunnen zeeschepen, wanneer ze aan de kade liggen, hun scheepsmotoren afzetten en overschakelen op lokale stroomvoorziening. Het gebruik van walstroom zorgt ervoor dat de lokale uitstoot (NOx, SOx en fijn stof) van zeeschepen gemilderd wordt, wat de lokale luchtkwaliteit ten goede komt. Met dit engagement versterkt de haven zich verder als duurzame koploper in de Hamburg-Le Havre range. 

“Binnenschepen kunnen in het havengebied van Antwerpen al langer gebruik maken van walstroomvoorzieningen. Ook onze eigen vloot kan sinds begin dit jaar gebruik maken van walstroom”, zegt Jacques Vandermeiren, CEO van het Havenbedrijf, die de overeenkomst namens zijn bedrijf ondertekende. “Voor zeeschepen zijn er nog te weinig voorzieningen. Nochtans kan walstroom een rol spelen in de duurzame transitie die ons havenplatform verder zal doormaken. Vandaar dat we de ontwikkeling van walstroom als strategische prioriteit naar voren schuiven voor de komende jaren”, aldus Vandermeiren. 

Stephan Vanfraechem, algemeen directeur van Alfaport-VOKA: “Als platform van en voor de private havensector willen wij terminaloperators, reders en scheepsagenten samen brengen om na te gaan hoe we tot een effectief gebruik van walstroom kunnen komen. Schepen worden in toenemende mate gebouwd met voorzieningen voor walstroom maar het gebruik ervan in de havens is nog zeer beperkt. Bij de verschillende schakels in de keten leven nog operationele, technische en economische vragen. We willen deze via dit project bespreken én oplossen en zo een succesvolle uitrol mogelijk maken.”