Clicky


Buitenlandse vrachtwagens worden niet gecontroleerd in Nederlandse milieuzones

Buitenlandse vrachtwagens worden niet gecontroleerd in Nederlandse milieuzones
23-03-2018 09:47 | Weer en Verkeer | auteur MEDIAWATCH

ROTTERDAM - De camera’s van milieuzones controleren alleen Nederlandse auto’s en vrachtwagens, de buitenlandse kentekens kunnen ze niet checken. Dat betekent dat onder meer Oost-Europese vrachtwagenchauffeur met oude vrachtwagens ongestraft kunnen doorrijden, schrijft het AD. Dit geldt echter niet alleen voor vrachtwagens uit Oost-Europa maar voor alle niet-Nederlandse vrachtwagens.

Het probleem speelt niet alleen in de steden, maar ook in het Rotterdamse havengebied waar de Maasvlakte een milieuzone is. Nederlandse transportondernemers moeten daar met lede ogen toekijken dat zij hebben moeten investeren in nieuwe, schonere vrachtwagens om in de Rotterdamse haven te mogen werken en hun concurrenten uit het Oostblok niet.

"Alweer oneerlijke concurrentie", zegt Anton van der Perk. Hij is eigenaar van een transportbedrijf en ook bestuurslid van belangenorganisatie Vetron die het probleem aanhangig maakt.

Transport Logistiek Nederland (TLN) en verschillende gemeenten hebben al aan de bel getrokken bij de Tweede Kamer en in Brussel.

Boetes lastig te innen

"Om vast te stellen of een voertuig in overtreding is, zijn gegevens van dat voertuig nodig, zoals de Euroklasse en de leeftijd. Om boetes te kunnen versturen zijn gegevens van de kentekenhouder nodig. Van Nederlandse voertuigen zijn al die gegevens bekend, maar van buitenlandse kentekens niet", zegt TLN.

"Er bestaan in de EU geen afspraken tussen lidstaten om voor deze overtredingen dergelijke gegevens uit te wisselen. Daarom heeft Rotterdam een registratieverplichting voor buitenlandse voertuigen ingevoerd."

Het probleem is dat slechts ongeveer de helft van alle buitenlandse vrachtwagens die op de Maasvlakte komt, geregistreerd is. Om de eigenaarsgegevens te achterhalen van de andere helft, is medewerking nodig van de buitenlandse registratieautoriteiten (‘RDW’s’). Die blijken dat vaak te weigeren. Daarnaast blijkt dat boetes voor vrachtwagens waarvan de gegevens wel bekend zijn, ook niet door andere Lidstaten in behandeling worden genomen.

Oplossing: Europese afspraken

De oplossing ligt voor de hand zegt TLN: "Europese afspraken over informatie-uitwisseling. Dan kunnen buitenlandse overtreders gewoon via camera’s betrapt en beboet worden en is de inning van de boetes ook geen probleem meer. Dat werkt."

"Voor onder meer snelheidsovertredingen zijn er al wel Europese afspraken over informatie-uitwisseling. De boetes voor die overtredingen worden wél geïnd: 70 tot 80 procent van de buitenlandse overtreders betaalt netjes de boete. In het kader van het Mobility Package van de Europese Commissie zijn in het Europees Parlement concrete voorstellen gedaan om een verplichting voor gegevensuitwisseling in de betreffende richtlijn op te nemen. TLN kaartte het belang van zulke afspraken eerder al aan bij de Tweede Kamer.​ TLN roept minister Van Nieuwenhuizen op om deze voorstellen in de Europese Raad te steunen."

Politie-inzet noodzakelijk

Om in de tussentijd toch geloofwaardig te kunnen handhaven zijn dus staandehoudingen nodig. De gemeente houdt gemiddeld elke maand een handhavingsactie op de Maasvlakte, specifiek gericht op buitenlandse kentekens. "Daar is echter de inzet van de politie bij nodig, omdat de controleurs van de gemeente niet zomaar een rijdende vrachtauto tot stilstaan mogen dwingen. De politie geeft echter aan te weinig capaciteit te hebben om op grote schaal te kunnen handhaven. Het is op dit moment noodzakelijk dat de politie meer capaciteit vrijmaakt voor het staande houden van buitenlandse overtreders op de Maasvlakte. TLN roept de politie in de regio dan ook op om dit probleem meer prioriteit te geven."