Clicky


FNV juicht veroordeling rederij Seatrade toe om illegale scheepssloop

FNV juicht veroordeling rederij Seatrade toe om illegale scheepssloop
15-03-2018 16:53 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Vandaag is door de rechtbank in Rotterdam rederij Seatrade schuldig bevonden aan het illegaal laten slopen van schepen in India en Bangladesh. De rechter vindt dat schepen die met de intentie van sloop naar Zuid-Azië worden gevaren, moeten worden beschouwd als afval. Doordat Seatrade bewezen die intentie had, hebben de verdachten in strijd gehandeld met de Europese regels voor export van afvalstoffen.

De FNV juicht de veroordeling van de rederij toe. Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: "Duurzame scheepssloop moet een mondiaal streven zijn. Scheepsbouwers, rederijen en slopers moeten zich verantwoordelijk voelen voor duurzame bouw en sloop. Nederland kan daar aan bijdragen door het internationale verdrag daarvoor te tekenen, de zogenoemde ‘Hongkong conventie’. Hoe eerder 15 landen tekenen, hoe eerder de sloop wereldwijd verantwoord wordt."

Discussie

FNV hoopt dat de uitspraak leidt tot meer maatschappelijke discussie en verbetering van de omstandigheden bij de scheepssloop in landen als Bangladesh, Pakistan en India. FNV ondersteunt de wereldwijde lobby van de internationale federatie IndustriALL om de Hong Kongconventie te ratificeren. Dat internationale verdrag biedt regelgeving voor een verantwoorde sloop van schepen wereldwijd, door zowel zeevarende landen als landen waar scheepssloop plaatsvindt. Als vijftien landen de conventie hebben geratificeerd, kan deze in werking treden.

De FNV waardeert het dat de Nederlandse overheid in principe positief staat tegenover ratificatie, en spreekt de verwachting uit dat deze ratificatie ook daadwerkelijk dit jaar zal plaatsvinden. Uiteindelijk moet duurzame scheepssloop een mondiaal streven zijn, dat op mondiale schaal moet worden bereikt. De Hong Kongconventie biedt een mooi kader om op dit niveau verbetering tot stand te brengen.

Gevaarlijkste baan

De FNV steunt al jaren lokale en internationale vakbonden in India, Pakistan en Bangladesh om de arbeidsomstandigheden bij de scheepssloop te verbeteren, en dat is hard nodig – het slopen van schepen wordt vaak ’s werelds gevaarlijkste baan’ genoemd. De schepen worden gesloopt onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden: gevaarlijke stoffen tasten de gezondheid van de werknemers aan, tientallen mensen komen jaarlijks om door ontploffingen en ongelukken met snijbranders en metalen platen maken mensen voor hun leven invalide. Een sociaal vangnet voor slachtoffers en nabestaanden is meestal niet aanwezig.

Het slopen van schepen in Azië is een zeer omvangrijke industrie: honderdduizenden mensen zijn voor hun levensonderhoud direct en indirect afhankelijk van het slopen en recyclen van schepen. Er kan flinke vooruitgang worden geboekt op het gebied van arbeidsomstandigheden en milieu als werven in Zuid-Azië in het kader van de EU richtlijnen en de Hong Kongconventie gecertificeerd worden en naleving van deze richtlijnen met de hulp van onafhankelijke vakbonden wordt gecontroleerd. Voor veel werknemers in Zuid-Azië is scheepsrecycling hun enige mogelijkheid tot fatsoenlijk werk.