Grootste groei in truckmarkt in 2017 voor Renault Trucks

Grootste groei in truckmarkt in 2017 voor Renault Trucks

BRUSSEL - In 2017 zag Renault Trucks zijn totale verkoop stijgen tot 49 930 voertuigen. De Franse constructeur versterkt daarmee zijn positie en registreert de grootste groei op vlak van marktaandeel op de Franse en Europese markt.

Voor Renault Trucks was 2017 een uitstekend jaar: de verkoop steeg en alle indicatoren stonden in het groen dankzij een totaal van 49 930 gefactureerde voertuigen, goed voor een totale stijging van 4 procent. Op de markt van meer dan 6 ton alleen al steeg het verkoopvolume met 7 procent. In dit segment registreerde Renault Trucks de grootste groei op de Europese en Franse markt.

Terwijl de Europese markt van de vrachtwagens van meer dan 6 ton in 2017 een lichte vooruitgang (+1 procent) vertoonde, groeide Renault Trucks met 7,7 procent en ging het marktaandeel met 0,5 punt omhoog tot 8,4 procent.

Op de markt van de middelzware vrachtwagens (6-16 ton), die het algemeen gesproken minder goed deed (-1,8 procent), wist Renault Trucks zijn positie te handhaven en verloor het marktaandeel slechts 0,1 punt. Die lichte achteruitgang is te verklaren door het feit dat de D Cab 2m in 2017 uit het gamma werd geschrapt. Dat voertuig was goed voor een marktaandeel van 1,1 punt.

Na vier jaren van groei staat het Europese marktaandeel bij de vrachtwagens van meer dan 16 ton (+1,4 procent) terug op zijn niveau van 2008. Renault Trucks, dat zich bijzonder performant toonde in dit segment, ging er op de meeste Europese markten op vooruit en registreerde een globale volumestijging van 9,1 procent. De Franse constructeur noteerde de sterkste vooruitgang van alle vrachtwagenconstructeurs met een groei van 0,6 punt die het marktaandeel op 8,7 procent bracht.

2017 was het derde groei-jaar op de Franse markt van de vrachtwagens van meer dan 6 ton. Eind december 2017 lieten de inschrijvingen van industriële voertuigen een stijging van 7 procent optekenen. Renault Trucks behield zijn leiderspositie met 13 953 ingeschreven voertuigen (+11,4 procent). De constructeur noteerde de sterkste vooruitgang van alle vrachtwagenconstructeurs: het merk won 1,1 punt en bracht zijn marktaandeel daarmee op 27,8 procent.

In het segment van de middelzware vrachtwagens (6-16 ton), dat met 8,6 procent groeide, won Renault Trucks 0,8 punt aan marktaandeel dankzij een volumegroei van 11,2 procent. Met zijn marktaandeel van 32,2 procent behoudt de nationale constructeur ook zijn machtspositie in dit segment.

De markt van de voertuigen van meer dan 16 ton toonde zich eveneens erg dynamisch, met een groei van 6,8 procent. Dat stemt overeen met 12 120 ingeschreven voertuigen en een stijging van 11,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het marktaandeel van Renault Trucks steeg met 1,1 punt tot een totaal van 27,3 procent.

Deze marktgroei bij de voertuigen van meer dan 16 ton is voor een groot deel te danken aan het segment van de bakwagens, dat een stijging van 13,9 procent liet optekenen. Renault Trucks registreerde daar een volumestijging van 12,5 procent en behoudt zo zijn leidersplaats met een stabiel marktaandeel van 35,7 procent (-0,4 punt). In hetzelfde segment ging de markt van de trekkers met 2,8 procent vooruit. Dankzij een veel grotere volumestijging (10,4 procent) wint het marktaandeel van de Franse constructeur 1,5 punt en bereikt het 22,4 procent.

Tot slot voedt het bouwsegment de marktstijging bij de voertuigen van meer dan 16 ton. Met een marktaandeel van 28,3 procent blijft Renault Trucks stabiel (-0,5 punt).

Klaar om de internationale markten te heroveren

Op internationaal vlak is Renault Trucks vooral actief in Afrika en het Midden-Oosten. In 2017 ging het volume met 4 procent achteruit tot 4 886 gefactureerde voertuigen. Die terugval is toe te schrijven aan de importquota die Algerije heeft ingevoerd. Toch blijft Renault Trucks marktleider onder de Europese constructeurs in Franstalig Afrika en behoudt het in Algerije een marktaandeel van meer dan 40 procent in het segment van meer dan 16 ton.

Renault Trucks heeft zijn volume ook met 40 procent verhoogd in Turkije, waar de markt erg zwak blijft. De constructeur opende er in 2017 vier nieuwe verkoop- en servicepunten, in Izmir, Istanboel, Denizli en Ankara.

In Iran hernieuwde Renault Trucks zijn samenwerking met Arya Diesel Motors voor de invoer van de T-, C- en K-gamma’s en de assemblage van het T-gamma.

Tot slot werden in 2017 de T-, C- en K-gamma’s gelanceerd in Chili.

Tweedehandsvoertuigen, een strategische activiteit

Door aanzienlijke middelen in te zetten wist Renault Trucks zijn volumes aan tweedehandsvoertuigen te handhaven op een nochtans moeilijke markt, met 6 846 gefactureerde vrachtwagens.

De constructeur opende namelijk twee nieuwe centra voor tweedehandsvoertuigen in Dubai en Boedapest en vestigde in het hart van zijn productievestiging van Bourg-en-Bresse (Ain) een transformatiewerkplaats voor tweedehandsvoertuigen, de Used Trucks Factory.

In die werkplaats worden vrachtwagens door de constructeur aangepast om perfect te beantwoorden aan de behoeften van zijn klanten: trekkers worden omgebouwd tot bakwagens en langeafstandsvoertuigen tot voertuigen voor werfbenadering. In 2017 weden er 230 tweedehandse bedrijfsvoertuigen omgebouwd en de constructeur heeft zich als doel gesteld om er jaarlijks 1 000 vrachtwagens om te bouwen.

Tot slot heeft Renault Trucks ook een online platform voor de verkoop van tweedehandsvoertuigen opgestart. Hoewel dit digitale instrument vandaag de dag louter bedoeld is om te koop aangeboden voertuigen voor te stellen, zal het tegen 2020 een e-commerce-site worden.

Naverkoop: stijging van de omzet voor wisselstukken met 2,6 procent

De naverkoopactiviteiten zijn cruciaal voor Renault Trucks omdat het succes van zijn klanten ervan afhangt. In 2017 registreerde de constructeur een stijging van de wisselstukkenomzet met 2,6 procent. Renault Trucks heeft ook een aanbod voor onderhoudscontracten ontwikkeld, dat het penetratieniveau met 4 procent verhoogde.

Een elan dat zich in 2018 zou moeten doorzetten

Ook in 2018 zal Renault Trucks normaal de vruchten blijven plukken van de gunstige marktomgeving en de geleverde inspanningen. Zo nam de constructeur 500 werknemers (waaronder 300 operatoren) en 175 commerciële medewerkers aan voor zijn commerciële Net. Bovendien opende Renault Trucks het afgelopen jaar 35 nieuwe verkoop- en servicepunten.

In 2018 zal de constructeur de commercialisering van een gamma zuiver elektrische voertuigen voorbereiden en een nieuwe lijn voor emissievrije voertuigen installeren in zijn fabriek van Blainville-sur-Orne (Calvados).


Winst voor Vos Logistics in 2015 verder toegenomen

missing-image OSS - Europees logistiek dienstverlener Vos Logistics realiseerde in 2015 een omzet van € 259,2 miljoen, een stijging van bijna drie procent. Gecorrigeerd voor de dalende dieselprijzen steeg de omzet zelfs met zes procent. Gr...

Verstappen krijgt Honda-motor bij Red Bull

missing-image LONDEN - Het Formule 1-team van Red Bull neemt na dit seizoen afscheid van Renault en gaat verder met motoren van Honda. De renstal van Max Verstappen heeft een contract voor twee jaar afgesloten met de Japanse fabrikant. &qu...

ING: Winst transportsector onder druk door hogere lonen en duurdere brandstof

missing-image AMSTERDAM - Bedrijven in de transport- en logistieksector zien het volume met 3,5 procent toenemen door toenemende vraag vanuit opdrachtgevers in buiten- en binnenland. Toch is 2018 niet per definitie succesvol. De kosten sti...

Luchtvracht stijgt met 15,9 procent op Brussels Airport

missing-image BRUSSEL - Het vrachtvervoer op Brussels Airport kende in mei een groei van 15,9 procent, de grootste stijging van de afgelopen maanden. De luchtvracht neemt sterk toe (+11,3 procent) tegenover de maand mei van vorig jaar. Dez...

Aantal scheepsongevallen in Nederland nagenoeg gelijk gebleven

missing-image DEN HAAG - De scheepsongevallencijfers 2017 zijn bekend. Het aantal ernstige scheepsongevallen op het binnenwater, inclusief de zeehavens, is met 161 nagenoeg gelijk gebleven. In 2016 waren dat er nog 164. De overige scheepsongeva...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!