Clicky


Universiteit Darmstadt: meer containers tussen Rotterdam en Zuidwest-Duitsland mogelijk

Universiteit Darmstadt: meer containers tussen Rotterdam en Zuidwest-Duitsland mogelijk
09-03-2018 15:57 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM/MANNHEIM - De Haven van Rotterdam kan zijn marktaandeel in Zuidwest-Duitsland tot wel 23 procent vergroten als er extra treinverbindingen worden gecreëerd. Dat is een van de uitkomsten van het marktonderzoek “HiRo – Marktpotentieel van containertransporten uit het achterland van Zuidwest-Duitsland” dat gezamenlijk werd uitgevoerd door de Technische Universiteit Darmstadt uit Duitsland, het Havenbedrijf Rotterdam en logistiek dienstverlener Contargo. Het onderzoek is vandaag gepresenteerd in Mannheim.

Het onderzoek is gebaseerd op een enquête onder dertig expeditiebedrijven, rederijen en verladers uit de deelstaten Baden-Württemberg, Hessen, Rheinland-Pfalz. Hierin werd naar hun keuzegedrag met betrekking tot havens en transportmodaliteiten gevraagd. Dit is gecombineerd met een simulatiemodel dat de actuele marktaandelen evenals het theoretische en daadwerkelijke marktpotentieel berekende.

De uitkomsten van de enquête laten zien dat de digitalisering in de transportafwikkeling langzaam maar zeker voet aan de grond krijgt. En daarmee ook een steeds grotere invloed uitoefent op de processen en het nemen van beslissingen. Daarnaast wordt bevestigd dat de betrouwbaarheid van verbindingen met het achterland steeds meer de centrale concurrentiefactor wordt bij het kiezen van een haven.

Resultaten simulatie

De uitkomsten van de simulatie laten zien dat er door een verbetering van het aanbod verplaatsingen naar de westelijke havens voor wat betreft de marktaandelen en bij de modal split kunnen worden verwacht. De simulatie geeft aan dat op basis van 'rationele beslissers’, die alleen op basis van transportkosten en -duur oordelen, een verschuiving naar de binnenvaart en het treinverkeer via de westelijke havens verwacht mag worden. Bij extra spoorverbindingen kan bijvoorbeeld in de regio Stuttgart een marktaandeel worden gehaald dat tot wel vijftien procent hoger is.

Ook wanneer in de simulatie wordt gekeken naar de uitgebreide beslissingslogica ter vaststelling van het daadwerkelijke marktpotentieel, is er een verschuiving van de modal split te zien ten gunste van de binnenvaart en het spoor. Op basis van de gemaakte aannames en de gekozen scenario's kon het marktaandeel voor Rotterdam in bepaalde regio's tot wel 23 procent worden vergroot. Deze uitkomsten zijn derhalve een aansporing om onder andere aanvullende spoorverbindingen te evalueren.

Conclusie en vooruitblik

De enquête geeft een beter begrip in de keuzes van zeehaven en transportmodaliteit naar en van het achterland. Hierbij groeit naast de transportkosten de betrouwbaarheid van de verbinding met het achterland steeds meer uit tot de belangrijkste concurrentiefactor. Het vergroten van het railaanbod creëert extra marktaandelen en een groter aandeel in de modal split voor de spoorwegen.

De best mogelijke voorbereiding op de toekomstige scenario's vereist een open (gegevens-)uitwisseling tussen alle spelers om 'eilandoplossingen' te reduceren en om overkoepelende processen systematisch te verbeteren door de spelers die betrokken zijn bij de transportketen.