Clicky


FNV-leden wijzen onderhandelingsresultaat Streekvervoer af

FNV-leden wijzen onderhandelingsresultaat Streekvervoer af
09-03-2018 13:27 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie [FE]

FNV-leden in het streekvervoer hebben het onderhandelingsresultaat voor een nieuwe cao afgewezen. De FNV heeft werkgevers een uitnodiging gestuurd om op korte termijn weer aan tafel te gaan voor betere en eenduidiger afspraken. Indien werkgevers daar niet op reageren, sluit de bond nieuwe acties niet uit.

"Het wantrouwen richting werkgevers zit diep bij de mensen", zegt Paula Verhoef, bestuurder FNV Streekvervoer. "En dat is niet gek. De werkdruk is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. Buschauffeurs willen echt keiharde garanties dat het vanaf nu anders wordt, dat de werkdrukafspraken écht leiden tot betere omstandigheden voor hen en voor de passagiers."

Voor een dubbeltje op de voorbank

Aanbestedingen door provincies zijn de hoofdoorzaak van de problemen in het streekvervoer. De provincies willen als opdrachtgever voor een dubbeltje op de voorbank zitten. Streekvervoerders trappen in die val, schrijven veel te laag in en wentelen de kosten af op de werknemers. Verhoef: "Werknemers draaien dus op voor de onzalige praktijken van opdrachtgevers en vervoerders. Dat moet stoppen."

Als gevolg van de hoge werkdruk is het ziekteverzuim in het streekvervoer extreem hoog. De chauffeurs willen harde garanties op reële rijtijden. En een einde aan het steeds verder afknijpen en dichtplamuren van roosters. Ook willen de chauffeurs een beter loonbod.

Reizigers terecht boos

Verhoef: "Chauffeurs zijn overigens niet de enigen die gedupeerd zijn. Ook reizigers zijn terecht boos doordat bussen te laat zijn of vaak uitvallen als gevolg van de veel te krappe roosters. Overstaptijden zijn te krap en er is te weinig reservematerieel. Het is er voor de reiziger niet beter op geworden."

In het nu afgewezen onderhandelingsresultaat was het uitwerken van een aantal afspraken bij de lokale medezeggenschap neergelegd. Maar die lokale medezeggenschap is overal anders ingevuld. Werknemers in het openbaar vervoer hebben behoefte aan duidelijke, landelijke afspraken, anders is er constant strijd op de werkvloer over de interpretatie. Het lokale management in de stallingen en vestigingen probeert de regels van de cao op te rekken of te omzeilen om een zo goedkoop mogelijke dienstregeling te maken.

Geen discussie

Chauffeurs zeggen daarover: "Je weet gewoon dat het niet goed gaat als er afspraken met het middenmanagement en de lokale medezeggenschap moeten worden gemaakt." 

Daarom willen ze dat de roostertechnische zaken in de cao geregeld worden. Dan zijn ze voor alle bedrijven hetzelfde en kan er ook geen discussie meer over plaatsvinden.

Er werken 12.000 werknemers onder de cao Streekvervoer.