Rijkswaterstaat wil de realisatie van de A16 Rotterdam gunnen aan De Groene Boog

Rijkswaterstaat wil de realisatie van de A16 Rotterdam gunnen aan De Groene Boog
08-03-2018 11:58 | Weer en Verkeer | auteur Redactie FE

DEN HAAG - Rijkswaterstaat is voornemens de realisatie van de A16 Rotterdam te gunnen aan De Groene Boog. Een combinatie van Besix, Dura Vermeer, Van Oord, John Laing, Rebel en TBI wordt verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen en voorfinancieren van het project. En de combinatie doet zijn naam eer aan met niet alleen een optimale inpassing in het landschap, maar ook een energie neutrale weg. De combinatie verzorgt ook het onderhoud gedurende 20 jaar na realisatie. De bouw start naar verwachting begin 2019. Eind 2024 gaat de weg open voor verkeer.

Combinatie prijs en kwaliteit

Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook wel Economische Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) genoemd. EMVI helpt om de innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten. Rijkswaterstaat heeft de plannen van de marktpartijen onder andere beoordeeld op de criteria ‘duurzaamheid’, ‘risicobeheersing’ en ‘beperken bouwhinder’.

Proces

In januari 2018 deden drie consortia hun aanbiedingen. Na de voorlopige gunning, die op 8 maart 2018 aan gegadigden bekend is gemaakt, krijgen de consortia die de opdracht niet gegund hebben gekregen, twintig dagen de tijd om bezwaar te maken.

Over de A16 Rotterdam

Bijna dagelijks staan er files op de A13 bij Overschie en de A20 tussen Kleinpolderplein en Terbregseplein. Om de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de regio Rotterdam te vergroten, legt Rijkswaterstaat een nieuwe snelweg aan: de A16 Rotterdam. De weg komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en krijgt aansluitingen bij de N471 en de Ankie Verbeek-Ohrlaan en het Terbregseplein. De weg loopt door het Lage Bergse Bos heen, hier legt Rijkswaterstaat een half verdiepte landtunnel aan.

In dit project worden de nieuwste inzichten op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid in de praktijk gebracht. De weg wordt zo optimaal mogelijk ingepast in het landschap en zal voor 20 jaar energieneutraal zijn. Om geluidoverlast door verkeer te voorkomen, wordt voor de A16 extra geluiddempend asfalt gebruikt (tweelaags zoab fijn). Ook komen er geluidschermen en grondwallen. Aangrenzende gebieden zoals het Terbregseveld, Vlinderstrik en Lage Bergse Bos worden opnieuw ingericht en met elkaar verbonden met fiets- en wandelpaden.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier