Clicky


easyJet viert Internationale Vrouwendag met recordaantal vrouwelijke piloten

easyJet viert Internationale Vrouwendag met recordaantal vrouwelijke piloten
08-03-2018 09:33 | Algemeen | auteur Redactie [FE]

AMSTERDAM - easyJet, Europa’s leidende luchtvaartmaatschappij, viert Internationale Vrouwendag met meer vrouwelijke piloten die op één dag voor de maatschappij vliegen dan ooit te tevoren – waarschijnlijk ook het Europese record voor het aantal piloten dat op één dag is ingeroosterd.

Met 106 vrouwelijke piloten die vandaag zijn ingeroosterd, neemt 60 procent van easyJet’s vrouwelijke pilotencorps deel aan de campagne #SheFlies om de bekendheid van het Amy Johnson Flying Initiative van easyJet te vergroten. Amy Johnson Initiative van easyJet heeft het doel om vrouwen aan te moedigen om piloot te worden.

Vandaag vliegen easyJet’s vrouwelijke piloten vanuit 24 bases in acht landen naar honderden bestemmingen binnen het Europese netwerk van de luchtvaartmaatschappij. Vrouwen vliegen vandaag een kwart van het totale rooster van easyJet, wat betekent dat ongeveer 45,000 passagiers door een vrouwelijke piloot – en in sommige gevallen door een volledig vrouwelijke bemanning – zullen worden vervoerd. Zes volledig vrouwelijke bemanningen – waaronder een gezagvoerder, eerste officier en cabinepersoneel – zullen vliegen tussen Londen, Bologna, Rome, Milaan, München, Barcelona, Amsterdam en Agadir.

Gezagvoerder David Morgan, directeur Flight Operations bij easyJet, is recentelijk benoemd als een ‘Agent of Change’ door Management Today en de Women’s Business Council, voor het leiden van de transformatie binnen easyJet en in de luchtvaartindustrie als geheel via het Amy Johnson Flying Initiative.

Captain David Morgan zegt hierover: “easyJet werkt er hard aan om meer vrouwen aan te moedigen dit beroep, dat ontzettend veel voldoening geeft, uit te oefenen en ik geloof dat geen enkele andere luchtvaartmaatschappij meer doet dan wij aan deze kwestie. Vorige week hebben we een partnerschap aangekondigd met Girlguiding UK en de sponsoring van een nieuwe luchtvaartbadge om meisjes al op jonge leeftijd te inspireren piloot te worden. Bovendien hebben onze piloten inmiddels al meer dan 140 scholen bezocht sinds de lancering van het initiatief om de nieuwe generatie piloten te inspireren.”

“Volgens recent onderzoek dat is uitgevoerd binnen onze pilotengemeenschap, is een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen een voorname reden dat veel meisjes en vrouwen een carrière als piloot niet overwegen. Dat nu onze vrouwelijke piloten massaal op Internationale Vrouwendag worden ingezet, biedt extra zichtbaarheid voor vrouwelijke piloten en hopelijk inspireert dat sommige meisjes en vrouwen om deze lonende carrière op te pakken.”

“Met in totaal een aandeel van ongeveer 6 procent vrouwelijke piloten, presteert easyJet boven het mondiale gemiddelde. We werken eraan om ons doel van 20 procent van nieuwe vrouwelijke piloten in 2020 te bereiken. In 2017 steeg het aandeel startende vrouwelijke co-piloten met 48 procent op jaarbasis. We gaan dus in de goede richting, zeker ook een dag als Internationale Vrouwendag geeft ons de gelegenheid om nog meer vrouwen aan te moedigen piloot te worden.”

Glenda Stone, Partnerships Director voor Internationale Vrouwendag zegt: “Het goede nieuws is dat er nu een goede aanvoer van vrouwelijk talent is dat kiest voor carrièremogelijkheden in de luchtvaartsector. Er kan echter nog meer worden gedaan om meisjes aan te moedigen in wat traditioneel altijd een door mannen gedomineerde sector is geweest. Inspirerende rolmodellen zoals vrouwelijke piloten zijn de sleutel tot het beïnvloeden van de carrièrekeuzes van meisjes. Het Amy Johnson Flying Initiative van easyJet is binnen de industrie een leidend voorbeeld van een concrete actie om genderongelijkheid aan te kaarten. Het is indrukwekkend om te zien hoe easyJet zich aansluit bij veel groepen over de hele wereld om Internationale Vrouwendag te steunen en ‘to #PressforProgress’.”

Onderzoek

easyJet publiceerde vorige week de resultaten van een onderzoek onder piloten waarin naar voren komt dat meisjes zich veel later realiseren dat ze piloot willen worden dan jongens. Meer dan de helft van de ondervraagde mannelijke piloten (55%) wist al op hun tiende dat ze piloot wilden worden, bijna de helft van de vrouwelijke piloten (44%) dacht pas aan een carrière als piloot rond een leeftijd van 16 jaar.

Uit dit onderzoek kwam verder naar voren dat rolmodellen cruciaal zijn om jonge mensen te inspireren om een carrière als piloot te ambiëren. Het gaat hier bijvoorbeeld om familieleden of het ontmoeten van een piloot in het vliegtuig tijdens een vakantie.

De ondervraagde piloten geven aan dat samenwerking met scholen de meest effectieve manier is om bewustzijn voor het vak te creëren.