Clicky


Noordrijn-Westfalen en Havenbedrijf Rotterdam besluiten tot havenovereenkomst

Noordrijn-Westfalen en Havenbedrijf Rotterdam besluiten tot havenovereenkomst
07-03-2018 16:37 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie [FE]

ROTTERDAM - Noordrijn-Westfalen (NRW) en Havenbedrijf Rotterdam gaan samenwerken om de logistieke verbindingen tussen de grootste haven van Europa en het Duitse achterland verder te optimaliseren. Tijdens zijn werkbezoek aan Rotterdam vandaag gaf Hendrik Wüst, verkeersminister van de Duitse deelstaat, het startschot voor gesprekken over een havenovereenkomst.

Na het bezoek van de Noordrijn-Westfaalse minister-president Armin Laschet, die in september 2017 op zijn eerste reis naar het buitenland al een goede indruk van de haven en haar relatie met de Duitse deelstaat heeft gekregen, was vandaag verkeersminister Hendrik Wüst in Rotterdam te gast om zelf een beeld te krijgen van de omvang, schaal en het belang van goede samenwerking tussen de haven en NRW.

Wüst voerde tijdens zijn bezoek gesprekken met onder andere Allard Castelein (CEO Havenbedrijf Rotterdam) en Emile Hoogsteden (Vice President, Director Containers, Breakbulk and Logistics) over uitdagingen op het gebied van logistiek en industrie waar het Havenbedrijf en NRW mee te maken hebben. Om een goede indruk te krijgen van de haven bracht minister Wüst bezoeken aan verschillende havengebieden.

Het bezoek van de verkeersminister van NRW aan Rotterdam is het startschot voor gesprekken over een overeenkomst die vooral moet gaan zorgen voor de optimalisatie van de achterlandverbindingen en van de logistieke keten. De havenovereenkomst werd al in het regeerakkoord van Noordrijn-Westfalen aangekondigd. De verwachting is dat de overeenkomst na de zomer van 2018 wordt ondertekend.

Allard Castelein: “Ik ben blij dat het eerste buitenlandse werkbezoek van verkeersminister Hendrik Wüst in Rotterdam plaatsvindt. Hij zet met dit bezoek de traditie van de nieuwe regering van NRW voort. Dit bezoek is kenmerkend voor de goede wederzijdse betrekkingen en benadrukt de uitdagingen waar NRW en wij in Rotterdam voor staan. Wij willen er gezamenlijk voor zorgen dat onze klanten en de bedrijven in NRW concurrerend kunnen werken in ‘s werelds meest efficiënte logistieke ketens. Daarnaast hebben wij een gemeenschappelijk belang bij het vinden van antwoorden op de uitdagingen van de klimaat- en energieverandering. De bezoeken van minister-president Laschet en minister Wüst hebben deze verantwoordelijkheid extra onderstreept. Onze collega’s zijn dagelijks in NRW aanwezig en deze zomer plannen wij een tegenbezoek aan Düsseldorf.”

Rotterdam belangrijkste zeehaven voor NRW

De Rotterdamse haven is de grootste zeehaven van Europa. De haven dankt zijn leidende positie aan de uitstekende bereikbaarheid via zee, aan de intermodale verbindingen en aan de 180.000 mensen die in het haven- en industriegebied werkzaam zijn.

Met een aandeel van 60 procent is Rotterdam de belangrijkste zeehaven voor NRW. In 2017 nam de containeroverslag van de Rotterdamse haven sterk toe, deze steeg met 12,3 procent t.o.v. 2016. De totale goederenoverslag groeide in 2017 met 1,3 procent. De haven zette de groeitrend van 2016 hiermee voort. In 2017 werd er in totaal 467 miljoen ton vervoerd via Rotterdam. Tegenover deze toename van het aantal vervoerde containers stonden afnames van het vervoer van droog massagoed van 2,6 procent en nat massagoed van 4,1 procent. Breakbulk (Roll-on/Roll-off en overig stukgoed) steeg met 7 procent.