Geen rijverbod voor (lege) vrachtwagens tijdens code rood

Geen rijverbod voor (lege) vrachtwagens tijdens code rood
06-03-2018 19:51 | Weer en Verkeer | auteur Redactie [FE]

DEN HAAG - Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, heeft de Tweede Kamer vandaag laten weten dat zij een rijverbod voor lege vrachtwagens tijdens storm disproportioneel vindt. Tot deze conclusie kwam zij na intensief overleg met TLN en evofenedex.

Een dergelijk verbod is praktisch erg moeilijk uitvoerbaar, volgens de minister, omdat waarschuwingen geen harde norm kennen, vaak regionaal zijn en op het tijdstip dat de waarschuwingen worden afgegeven altijd al chauffeurs onderweg zullen zijn.

Een groot deel van Nederland werd op 18 januari jl. getroffen door een uitzonderlijk zware storm die voor veel overlast heeft gezorgd. "Ik ben geschrokken dat ondanks de waarschuwingen er toch veel vrachtwagens gekanteld zijn. Een ongeluk met een omwaaiende vrachtwagen is op de eerste plaats een gevaarlijk incident voor de chauffeur zelf, en een kostbare aangelegenheid voor het transportbedrijf maar ook de medeweggebruikers kunnen gevaarlijke gevolgen hiervan ondervinden. Ik heb meteen contact gezocht met de transport- en logistieke sector om te bezien welke maatregelen iedereen kan nemen om dit in de toekomst te voorkomen. Hierbij zijn ook alle ideeën van burgers en organisaties die mij hebben bereikt meegenomen", aldus de minister in haar brief aan de Kamer.

Stimuleren veiligheidscultuur binnen wegvervoerketen

Afgelopen jaar is door een aantal partners in een distributieketen een nieuw instrument, de Safety Deal “Vertrouwen op veiligheid”, ontwikkeld waarbij het handelen bij weeralarm binnen de wegvervoerketen expliciet is meegenomen. Hierbij zijn afspraken gemaakt over een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor veilig werken in de logistieke keten met de gedragingen die daar in de praktijk bij passen, zoals het naleven van de rij- en rusttijden, en elkaar daarop aan kunnen spreken.

De hele keten committeert zich aan de afspraken en is daarmee verantwoordelijk voor veilige werkomstandigheden voor de chauffeur. Hierbij wordt ook geregeld dat een opdrachtgever of werkgever de chauffeur niet mag dwingen om te gaan rijden bij extreem weer. In september 2017 is de eerste Safety Deal afgesloten binnen één distributieketen tussen de retailer, diverse transportbedrijven en de verzekeraar.

"Ik vind het dan ook van groot belang dat zoveel mogelijk bedrijven in de verschillende wegvervoerketens een Safety Deal sluiten. Het moet de norm worden om tijdens extreem weer het handelen naar de omstandigheden te laten prevaleren boven levertijden. Ik heb TLN en evofenedex verzocht en zij hebben mij verzekerd hun achterban te stimuleren om Safety Deals af te sluiten, of vergelijkbare afspraken te maken, door bedrijven hierover actief te informeren door publicaties in magazines en op websites", aldus van Nieuwenhuizen.

"Ik heb veel reacties ontvangen waarin werd voorgesteld om naar weggebruikers via Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) boven de weg in verschillende talen te communiceren. Uit ervaringen die RWS heeft opgedaan met tekstkarren, waarop in verschillende talen informatie werd aangeboden blijkt dat het afwisselend laten zien van dezelfde tekst in verschillende talen het verkeer afleidt. Ik vind dit vanuit oogpunt verkeersveiligheid niet wenselijk", laat de minister nog weten.



Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Rijverboden
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier