Geen rijverbod voor (lege) vrachtwagens tijdens code rood

Geen rijverbod voor (lege) vrachtwagens tijdens code rood

DEN HAAG - Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, heeft de Tweede Kamer vandaag laten weten dat zij een rijverbod voor lege vrachtwagens tijdens storm disproportioneel vindt. Tot deze conclusie kwam zij na intensief overleg met TLN en evofenedex.

Een dergelijk verbod is praktisch erg moeilijk uitvoerbaar, volgens de minister, omdat waarschuwingen geen harde norm kennen, vaak regionaal zijn en op het tijdstip dat de waarschuwingen worden afgegeven altijd al chauffeurs onderweg zullen zijn.

Een groot deel van Nederland werd op 18 januari jl. getroffen door een uitzonderlijk zware storm die voor veel overlast heeft gezorgd. "Ik ben geschrokken dat ondanks de waarschuwingen er toch veel vrachtwagens gekanteld zijn. Een ongeluk met een omwaaiende vrachtwagen is op de eerste plaats een gevaarlijk incident voor de chauffeur zelf, en een kostbare aangelegenheid voor het transportbedrijf maar ook de medeweggebruikers kunnen gevaarlijke gevolgen hiervan ondervinden. Ik heb meteen contact gezocht met de transport- en logistieke sector om te bezien welke maatregelen iedereen kan nemen om dit in de toekomst te voorkomen. Hierbij zijn ook alle ideeën van burgers en organisaties die mij hebben bereikt meegenomen", aldus de minister in haar brief aan de Kamer.

Stimuleren veiligheidscultuur binnen wegvervoerketen

Afgelopen jaar is door een aantal partners in een distributieketen een nieuw instrument, de Safety Deal “Vertrouwen op veiligheid”, ontwikkeld waarbij het handelen bij weeralarm binnen de wegvervoerketen expliciet is meegenomen. Hierbij zijn afspraken gemaakt over een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor veilig werken in de logistieke keten met de gedragingen die daar in de praktijk bij passen, zoals het naleven van de rij- en rusttijden, en elkaar daarop aan kunnen spreken.

De hele keten committeert zich aan de afspraken en is daarmee verantwoordelijk voor veilige werkomstandigheden voor de chauffeur. Hierbij wordt ook geregeld dat een opdrachtgever of werkgever de chauffeur niet mag dwingen om te gaan rijden bij extreem weer. In september 2017 is de eerste Safety Deal afgesloten binnen één distributieketen tussen de retailer, diverse transportbedrijven en de verzekeraar.

"Ik vind het dan ook van groot belang dat zoveel mogelijk bedrijven in de verschillende wegvervoerketens een Safety Deal sluiten. Het moet de norm worden om tijdens extreem weer het handelen naar de omstandigheden te laten prevaleren boven levertijden. Ik heb TLN en evofenedex verzocht en zij hebben mij verzekerd hun achterban te stimuleren om Safety Deals af te sluiten, of vergelijkbare afspraken te maken, door bedrijven hierover actief te informeren door publicaties in magazines en op websites", aldus van Nieuwenhuizen.

"Ik heb veel reacties ontvangen waarin werd voorgesteld om naar weggebruikers via Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) boven de weg in verschillende talen te communiceren. Uit ervaringen die RWS heeft opgedaan met tekstkarren, waarop in verschillende talen informatie werd aangeboden blijkt dat het afwisselend laten zien van dezelfde tekst in verschillende talen het verkeer afleidt. Ik vind dit vanuit oogpunt verkeersveiligheid niet wenselijk", laat de minister nog weten.


Code Rood...en dan toch de weg op? CNV wil onderzoek naar gekantelde vrachtwagens

missing-image UTRECHT - CNV Vakmensen wil een grondig onderzoek naar de vraag hoe het kan dat ondanks Code Rood zoveel vrachtwagens de weg op zijn gegaan. “Code Rood is er niet voor niks. Ik vind het verbazingwekkend dat ondanks alle...

Al 20 meldingen van omgewaaide vrachtwagens [+foto's]

missing-image DEN HAAG - De ANWB heeft donderdag binnen anderhalf uur twintig meldingen binnengekregen over omgewaaide vrachtwagens. De A27 van Utrecht naar Breda is in beide richtingen op diverse plekken afgesloten, alleen daar al waaiden...

CNV Vakmensen: Onbegrijpelijk dat minister niet doorpakt met rijverbod Code Rood

missing-image UTRECHT - "Onbegrijpelijk dat er bij Code Rood geen rijverbod komt voor lege vrachtwagens”, vindt transportbestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen, in een reactie op de brief van minister Cora van Nieuwenhuizen ...

Enquête: chauffeurs willen bij Code Rood rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens

missing-image UTRECHT - Vrachtwagenchauffeurs willen bij Code Rood een algeheel rijverbod voor lichte en lege vrachtwagens. Ze willen vooral ook duidelijkheid, blijkt uit de enquête die CNV Vakmensen afgelopen dagen heeft gehouden on...

CNV: 'Chauffeurs moesten rijden tijdens storm'

missing-image UTRECHT - Veel vrachtwagenchauffeurs die donderdag tijdens de zware storm op pad gingen, moesten dat van hun werkgevers. Dat zegt bestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. Na de storm waarbij het KNMI waarschuwingscode r...

Transportrisico

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Fotoalbum
Laatste toegevoegde foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij ze voor u!

Naar fotoalbum

Rijverboden

Uitgelichte Video

Voordelig Adverteren op Transport Online

Realtime Scheepsinfo

Weten welke schepen worden verwacht, hoelaat, uit welk land? U kunt het checken op onze speciale pagina met Realtime Scheepsinformatie

Meer realtime scheepsinformatie

facebook twitter LinkedIn Pinterest Volg ons op Instagram!

Tip de redactie
Tip de redactie!